Leidse psychologen in internationaal UNESCO-rapport over leren op school
Onderwijs heeft geleid tot een enorme vooruitgang in geletterdheid, technologie en wetenschap, maar ook gezorgd voor meer ongelijkheid. Dat blijkt uit het internationale Unesco-onderzoek ‘Reimagining Education: the Science and Evidence-based Education (ISEE) Assessment’. Vanuit de Universiteit Leiden hebben drie psychologen bijgedragen aan een hoofdstuk over de sociaal-emotionele ontwikkeling bij leren op school.
De Leidse ontwikkelingspsychologen Berna Güroğlu, Annelinde Vandenbroucke en Carolien Rieffe hebben in hun bijdrage de hersenontwikkeling als een van de uitgangspunten genomen. In het UNESCO-rapport komt wetenschappelijke kennis samen vanuit onderwijswetenschappen, pedagogiek, neurowetenschappen, humanistiek, economische en politieke wetenschappen en filosofie. Nooit eerder is een dergelijke analyse voor onderwijs uitgevoerd.
Welke koers moeten we vanaf nu varen?
Onze wereld verandert snel. Onderwijs is voortdurend in ontwikkeling om tegemoet te komen aan de behoeften van onze samenlevingen wereldwijd. In hoeverre heeft het de afgelopen 50 jaar voor vooruitgang gezorgd en welke koers moeten we vanaf nu gaan varen? Daarover boog een interdisciplinaire groep van meer dan 300 wetenschappers uit meer dan 45 landen zich – in opdracht van UNESCO MGIEP (Mahatma Gandhi Institute of Education for Peace and Sustainable Development). De Nederlandse Nienke van Atteveldt, hoogleraar Neurowetenschap en maatschappij (VU) leidde het onderzoek samen met Anantha Duraiappah, directeur van UNESCO MGIEP in New Delhi.
Berna Güroğlu: 'Gezond leerklimaat om het potentieel van kinderen ten volle te benutten.'
Leerklimaat
'We leggen de nadruk op de cruciale rol van sociaal-emotionele ervaringen bij het leren', vertelt Berna Güroğlu. 'Het meeste leren vindt plaats in een sociale context. Tijdens de vroege kinderjaren thuis bij de ouders en later omringd door leeftijdsgenoten en vrienden in de klas. Sociale steun en een netwerk van vrienden, familie en betrokken dragen bij tot een positieve ontwikkeling en leerervaring, vooral bij adolescenten. Sociale en emotionele ervaringen sturen en vormen het leerproces. Erkenning van deze ervaringen bij het leren en bij het lesgeven zal een gezond leerklimaat in de klas bevorderen dat veilig en ondersteunend aanvoelt. Gezond leerklimaat met aandacht voor sociaal-emotioneel ontwikkeling is de sleutel om het potentieel van kinderen ten volle te benutten.'
Annelinde Vandenbroucke: 'Het hele brein stimuleren.'
Leerpotentieel
Het rapport concludeert dat we vooral het leerpotentieel van leerlingen moeten benadrukken in plaats van prestaties. Annelinde Vandenbroucke voegt eraan toe: 'En dat we met ons onderwijs zowel de cognitieve als sociaal-emotionele ontwikkeling moeten stimuleren. Dat betekent het hele brein.'
Carolien Rieffe: 'Inclusiviteit en recht op gelijkwaardig onderwijs waarborgen.'
Inclusiviteit
Volgens Carolien Rieffe is het vooral belangrijk dat het cultureel een enorm diverse groep academici is die hier aan samenwerkt en samen een internationale, interculturele visie op onderwijs onderzoekt. 'Zo is diversiteit niet alleen een woord, maar ook een reflectie van de samenstelling van deze groep. Hoe waarborgen wij anders inclusiviteit en recht op gelijkwaardig onderwijs voor elk kind, dan daadwerkelijk met elkaar?'
Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.
Bekijk de video op de oorspronkelijke website of