Universiteit Leiden

nl en

Op zoek naar verbinding door de kracht van het verhaal

Iedereen kan verhalen vertellen. Dat is het uitgangspunt waarmee Hans Dekker, senior programmaleider bij CPL (Centre for Professional Learning) samen met zijn collega Suzanne Verhees, start in zijn meerdaagse Training Storytelling. Arjan van Unen volgde afgelopen zomer een training en leerde hoe hij in een zakelijke setting met een goed verhaal voor de dag kan komen. ‘Het was bijzonder om mee te maken. Je gaat op zoek naar je drijfveren, je motivatie en je leert de luisteraar mee te nemen in je verhaal.’

Van Unen is medeoprichter van Doser, een bedrijf dat medicijnen op maat levert via een 3D-printer. Een startup die gevestigd is in PLNT, het Leidse centrum voor innovatie en ondernemerschap. Via PLNT kreeg Van Unen de mogelijkheid om de Training Storytelling te volgen. ‘Echt iets voor mij. Het past in de fase waar ik met mijn bedrijf zit. We doen pitches op evenementen, we moeten investeerders vertellen wat we doen. Artsen en apothekers overtuigen van ons verhaal. Je moet allerlei mensen mee kunnen nemen in je verhaal. Dus dat moet goed verteld worden.’ 

De training bij PLNT was inderdaad een van de trainingen op maat die in het aanbod van Dekker en CPL zit. Dekker: ‘Er is van alles mogelijk: een meerdaagse training, maatwerktraining, maar we trainen ook teams van bedrijven of individuen om hun verhaal te vertellen, zichzelf zichtbaar te maken. Om vanuit je hart een verhaal te vertellen dat echt raakt.’ 

Verbinding maken

De training begint met de zoektocht naar persoonlijke drijfveren. Dekker: ‘Storytelling draait om drie componenten: het vinden van een verhalen, het componeren van verhalen en het vertellen van verhalen. Waar zit je vlammetje, wat zorgt voor een twinkeling in je ogen? Daar gaan we naar op zoek. In een zakelijke setting gaat het vaak om feiten, cijfers en argumenten, terwijl het eigenlijk veel aantrekkelijker is om te luisteren en kijken naar een doorleefd verhaal over wat mensen hebben meegemaakt of wat hun drijfveren zijn. Daardoor biedt je mensen een ander perspectief. De kracht van verhalen vertellen is verbinding maken. Een ander deel van je hersenen wordt aangesproken, dat deel dat over creëren gaat. Je wordt uit de gebaande paden getrokken, als toehoorder en als verteller. Natuurlijk moet je daarvoor over drempels heen. Het is daarom belangrijk dat we in de training een veilige omgeving creëren.’ 

Verhaal opbouwen in scenes

Van Unen moest ook over die drempel heen. ‘Het ging eigenlijk op de eerste dag al best diep en er kwamen allerlei emoties vrij in de groep. Heel mooi vond ik dat. Je leert in scenes te denken en zo je verhaal op te bouwen en de luisteraar mee je verhaal in te trekken. Ik heb een verhaal over de medicijnen van mijn oma als uitgangspunt genomen. Ik kan natuurlijk in een gesprek zeggen dat een derde van de ouderen meer dan drie pillen per dag slikt. Maar dat voel je niet. Door een scene te bouwen rond de medicijnkast van mijn oma trek je iedereen mee het verhaal in. Heel leerzaam.’  

Maak het niet te ingewikkeld

Voor Van Unen was het daarnaast een leermoment dat een verhaal niet te ingewikkeld moet zijn. ‘Ik deel heel veel informatie en praat ook nog eens heel snel. Mensen krijgen zo een overload aan informatie en dat blijft niet hangen. Ik doseer nu meer en zorg dat mijn verhaal makkelijk te volgen is. Als een startup is dat heel belangrijk, want je verkoopt je verhaal. Dus je moet scherp hebben wat je publiek is en wat je drijfveren en doelen zijn. Waarom ben je zo gek om elke dag je helemaal uit de naad te werken voor je bedrijf? Dat is je verhaal. Wij hebben als ambitie om voor iedereen die medicijnen nodig heeft, die medicijnen op maat te maken, zonder bijwerkingen. Dat is onze droom en ambitie en daar werken we iedere dag keihard voor.’ 

Goud waard

Het formuleren van je kernboodschap is inderdaad heel belangrijk, beaamt Dekker. ‘Daar begint het mee. Of je nog een manager in de zorg bent, een onderzoeker of een startup hebt. Het leuke aan het geven van deze trainingen is voor mij dat mensen bij hun eigen kern komen en dat durven te vertellen. Om dat te doen moet je drempels over. Deelnemers weten die kern vaak nog niet in woorden te vangen. Ze zoeken net zolang tot ze erbij kunnen, vervolgens vragen we ze ervoor te gaan staan en dat betekent: je kwetsbaar opstellen. En tot slot moeten ze het dan nog op een aantrekkelijke manier leren vertellen. Als ze dat besef hebben en dat lukt, dat moment is telkens weer goud waard voor mij. Daar geniet ik van. En het mooie is; het is multi toepasbaar. Als je zelf iets moet presenteren in een vergadering. Of je wilt een punt maken bij het koffiezetapparaat. Maar ook als je een grote zaal moet inspireren. Je kan het zo groot en klein maken als je wil en daarom is deze training geschikt voor iedereen die in een zakelijke setting, dit doel wil bereiken.’ 

Meer informatie over de training storytelling lees je hier.
 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.