Klokhuis-aflevering Christiaan Huygens opgenomen bij Sterrewacht Leiden

Uitvinder, onderzoeker en Leids alumnus. Christiaan Huygens is een van de bekendste wetenschappers van Nederland. Het Klokhuis heeft een speciale aflevering aan hem gewijd, die deels is opgenomen bij de Sterrewacht Leiden. Ook hebben Leidse onderzoekers geholpen bij de totstandkoming van de aflevering, die dinsdag 2 november wordt uitgezonden.

In 1645 kwam Christiaan Huygens naar de Universiteit Leiden. De in Den Haag geboren alleskunner was natuurkundige, wiskundige, astronoom, entomoloog en uitvinder. Omdat hij een belangrijk figuur is in de Nederlandse wetenschapscanon besloot Het Klokhuis een speciale aflevering aan hem te wijden.

Willeke Mulder met een replica van de beroemde Huygens-telescoop

Leidse experts helpen Het Klokhuis

Voor de aflevering had Het Klokhuis-redacteur Lennaert Lubberding hulp nodig. Enkele van de experts die meewerkten zijn Willeke Mulder, promovendus bij de Leidse Sterrewacht, en Carmen Turner, studentencoördinator bij de Leidse Sterrewacht.

Meer weten? Lees het Engelse artikel. De aflevering is op dinsdag 2 november te zien om 18:40 op NPO3.

Hoofdafbeelding: Christiaan Huygens door Caspar Netscher 1671, olieschilderij, Museum Boerhaave in Leiden (aangepast). Foto gemaakt door Rob Koopman.