P.C. Hooftprijs 2021 naar alumnus Alfred Schaffer

De P.C. Hooftprijs gaat komend jaar naar de dichter Alfred Schaffer. Schaffer studeerde van 1992-1997 Nederlandse taal- en letterkunde en was in 2017 gastschrijver aan de Universiteit Leiden. Schaffer won reeds vele prijzen. Naast zijn werk als dichter doceert hij Nederlands aan de universiteit van Stellenbosch.

Alfred Schaffer (Foto: Karoly Effenberger)

Dichter

Alumnus Alfred Schaffer krijgt de P.C. Hooft-prijs 2021 voor poëzie. ‘Een dichter die zonder met modes mee te waaien midden in deze tijd staat’, zo oordeelt de jury. ‘Zijn poëzie omvat zeer precies gekozen momentopnames, met zinnen die ogen alsof er een scalpel aan te pas is gekomen.’ Schaffer heeft inmiddels tien bundels gepubliceerd; dit jaar verscheen Wie was ik. Eerder al won hij onder andere de Jan Campertprijs en de Awater Poëzieprijs.

Engagement

Tijdens zijn gastschrijverschap aan de Leidse universiteit liet Schaffer studenten zien hoe de experimentele vorm van poëzie kon worden ingezet om te spreken over politiek, en in het bijzonder de politiek in Zuid-Afrika. Voor Schaffer is engagement geen keuze van de auteur, maar een intrinsiek deel van de literaire tekst. ‘Schrijven is je engageren en dus is schrijven per definitie politiek.’ Schaffer hield in het kader van zijn gastschrijverschap ook de Albert Verweylezing. Tevoren werd hij geïnterviewd door Bram Ieven, in de Mare van 2 november 2017.