Universiteit Leiden

nl en

Keuzevakken van Oude Nabije Oosten-studies: ‘Je gaat echt dieper in op de leerstof’

Ben jij geïnteresseerd in het oude Egypte, het rijke culturele erfgoed van Mesopotamië, of Bijbels Hebreeuws en Aramees? Studenten van alle faculteiten kunnen zonder voorkennis en bijzondere toelatingseisen keuzevakken volgen van de bacheloropleiding Oude Nabije Oosten-studies. Studente Archeologie Annely Arends vertelt over haar ervaringen.

Hoe kwam je op het idee om deze vakken te volgen?

‘Al vanaf jonge leeftijd heb ik een fascinatie voor het oude Egypte, omdat het een belangrijke rol heeft gespeeld in de geschiedenis. Omdat andere oude culturen mij ook aanspreken, heb ik er uiteindelijk voor gekozen om Archeologie te studeren. Helaas heeft Archeologie weinig vakken over egyptologie en ben ik gaan kijken naar mogelijkheden om vakken te volgen bij andere studies. Uiteindelijk vond ik de keuzepakketten van Oude Nabije Oosten-studies.’

Wat vond je interessant aan de keuzevakken?

‘Ik heb het vak Materiële cultuur van het oude Egypte gevolgd en dat vond ik erg fijn en leuk opgezet: er was een goede afwisseling tussen hoorcolleges, practica en eigen opdrachten. Ook brachten we veel tijd door in het Rijksmuseum van Oudheden, waardoor je een betere indruk kreeg van het materiaal waar je mee werkt. Wat ik ook erg fijn vond, is dat we met (relatief) weinig studenten waren. Hierdoor had je meer contact met je medestudenten en je docent, en kon je makkelijker vragen stellen. Ik heb veel geleerd tijdens dit vak!’

Kan je kennis die je hebt opgedaan bij deze keuzevakken toepassen bij je opleiding Archeologie, en vice versa?

‘Ik denk dat mijn opleiding goed aansluit bij dit keuzevak. Bij Archeologie behandelen we bredere onderwerpen, terwijl de keuzevakken van Oude Nabije Oosten-studies juist dieper ingaan op de leerstof. Wat ik merkte tijdens mijn keuzevak was dat ik wel wat basiskennis had over het oude Egypte, maar dat ik vrijwel niks wist over specifieke dynastieën, farao’s of locaties van oude steden en graven.
 
Dit gold ook voor de kennis die ik had van aardewerk, het materiaal waar we voornamelijk op focusten tijdens het vak. Aardewerk is iets waar bij Archeologie maar twee colleges aandacht aan wordt besteed, omdat we ook veel andere materialen moeten behandelen zoals bijvoorbeeld bot, vuursteen en organisch materiaal. Bij het keuzevak lag hier echter de focus op en keken we bijvoorbeeld naar welke specifieke productietechnieken er in Egypte gebruikt werden. Je kan de keuzevakken van Oude Nabije Oosten-studies het beste zien als specialisaties: je gaat echt diep in op de leerstof!
 

Merkte je een verschil tussen studeren bij de faculteit Archeologie en bij Geesteswetenschappen?

‘Je denkt misschien dat we bij archeologie alleen kijken naar artefacten als potscherven en botten, en dit is misschien waar voor beschavingen of periodes waarin er geen geschrift bestond, maar verder gebruiken we veel ‘geschreven’ bronmateriaal. Denk bijvoorbeeld aan het spijkerschrift, Griekse en Arabische inscripties, en middeleeuwse teksten en plattegronden. Ik heb tot nu toe nog maar een vak gevolgd, en dat vak behandelde zowel archeologie als egyptologie, maar er zijn kleine verschillen. Het grootste verschil is denk ik dat er meer aandacht wordt besteed aan auteurs van publicaties en het publiceren van onderzoek in het algemeen. De richtlijnen voor essays zijn bij Geesteswetenschappen ook anders dan bij Archeologie. Van andere studenten heb ik gemerkt dat zij meer moeten schrijven en presenteren voor een cijfer dan ik moest voor mijn eerste jaar.’ 

Over de relevantie van deze keuzevakken

Volgens Ben Haring, universitair docent bij Oude Nabije Oosten-studies, blijft het belangrijk dat dit onderwijs gegeven wordt. ‘Aan de oude culturen van Egypte, Mesopotamië, Syrië en Anatolië hebben we dingen te danken die zó fundamenteel zijn dat je het je vaak niet eens realiseert. Dingen zoals de eerste staten en steden, en de vroegste schriftsoorten – waaronder de vroegste alfabetten. Een grote diversiteit aan godsdiensten, te midden waarvan het jodendom en christendom zijn ontstaan. En natuurlijk het omvangrijke materiële erfgoed, bestaande uit talloze monumenten, kunstvoorwerpen en documenten, dat deze culturen hebben nagelaten: ter plaatse, en in musea wereldwijd. Zonder gedegen kennis en onderzoek is al dat culturele erfgoed, wat we met ons allen zo belangrijk vinden, betekenisloos.’

Wil je meer weten over de keuzevakken van Oude Nabije Oosten-studies? Kijk dan in de studiegids!

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.