Milieurapport over elektrische auto’s leidt tot kamervragen
Het rapport ‘Metaalvraag van Elektrisch Vervoer’ heeft geleid tot schriftelijke vragen in de Tweede Kamer. De Partij voor de Dieren wil weten wat het kabinet met de aanbevelingen uit het rapport gaat doen. De auteurs van het rapport, onder wie Leids milieuwetenschapper Benjamin Sprecher, stellen namelijk dat de overstap naar elektrische auto’s zwaar drukt op de productie van een aantal metalen.
Duurzame mijnbouw
‘Het probleem is niet dat kritieke metalen opraken. De vraag is veel meer hoe snel en hoe duurzaam je eraan kunt komen,’ stelde milieuwetenschapper Benjamin Sprecher november vorig jaar in Trouw. Twee maanden eerder overhandigden hij en duurzaamheidsorganisaties Copper8 en Metabolic hun rapport aan staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven. Sprecher: ‘Een grotere vraag van metalen zoals lithium, kobalt en neodymium leidt onvermijdelijk tot de bouw van nieuwe mijnen. Om overlast voor de mens te voorkomen, zullen die op afgelegen plekken komen, wat ten koste gaat van nu al schaarse natuurgebieden. We moeten ons hiervan bewust zijn en zorgen voor duurzamere mijnbouw.’
Kamervragen
De Partij voor de Dieren vindt nu dat de staatssecretaris te weinig doet met de aanbevelingen uit het rapport, zoals inzetten op meer deelauto’s. Op hun website zijn onder andere de volgende vragen te lezen:
‘Uit dat rapport bleek dat het Nederlandse redelijke deel aan kritieke metalen kan leiden tot ongeveer 1 miljoen elektrische auto’s in 2030. Kan de staatssecretaris aangeven hoe zij dan toch komt tot het doel van 1,9 miljoen elektrische auto’s in 2030? Waar komen de kritieke metalen voor die andere 900.000 auto’s vandaan? En hoe gaat de staatssecretaris garanderen dat de winning van alle benodigde grondstoffen op een verantwoorde manier gebeurt, aangezien veel van de auto’s in het buitenland geproduceerd worden?’