Universiteit Leiden

nl en

Film 'Humans of Humanities' gaat feestelijk in première in Trianon

We zouden het bijna vergeten in deze roerige tijden, maar afgelopen 9 maart ging in Leidse bioscoop Trianon de film 'Humans of Humanities' in première. 160 bezoekers zagen Leidse wetenschappers, docenten, studenten en alumni op het grote scherm vertellen over de waarde van hun werk als geesteswetenschapper. Na de film volgde er een interessante paneldiscussie. Is de waarde van de Geesteswetenschappen wel zichtbaar genoeg in de samenleving?

Een belangrijk rol

In een snel veranderende wereld, wordt de nuancerende en beschouwende rol van de geesteswetenschapper steeds belangrijker. In de korte documentaire 'Humans of Humanities' vertellen zes wetenschappers, docenten, studenten en alumni van de Leidse Faculteit Geesteswetenschappen over de waarde van de geesteswetenschappen in de moderne maatschappij. Bekijk de film online.

Een boodschap die zeker ook voor een extern publiek belangrijk is, maar tijdens deze eerste première kregen studenten en medewerkers van de faculteit alvast een sneak preview. Ook konden ze vragen stellen aan hoofdrolspelers Rick Honings, Romy Heymans, Maria Gabriela Palacio, Joke Bruynzeel en Rob Zwijnenberg. Nadia Bouras, die ook meewerkte aan het project, kon helaas niet aanwezig zijn wegens haar onderwijsverplichtingen. 

Paneldiscussie

Na afloop van de film praatten een vijftal panelleden, onder leiding van filosoof en YouTube fenomeen Victor Gijsbers over de waarde van Geesteswetenschappen. Onderaan dit artikel vatten we de paneldiscussie met hoogleraar Stadscultuur Ariadne Schmidt, docent Neerlandistiek Olga van Marion, docent Islamstudies Ahab Bdaiwi, diplomaat en sinoloog Flip de Heer en studente Midden-Oostenstudies Madina Faiz kort voor je samen.

Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Hieronder vatten we de paneldiscussie na afloop van de film kort voor je samen.

Waarom zijn de Geesteswetenschappen zo belangrijk?

Volgens studente Midden-Oostenstudies Madina Faiz is Geesteswetenschappen dé plek om kritisch na te denken over allerlei gebeurtenissen: ‘Onze huidige samenleving is complexer dan ooit tevoren. Het is belangrijk om dingen vanuit een breed perspectief te bekijken. Door terug te kijken op historische gebeurtenissen, weten we beter hoe we nu met bepaalde dingen om moeten gaan. Als er één ding is dat ik geleerd heb is dat er bij Geesteswetenschappen geen simpele antwoorden bestaan op complexe vragen.’

Wat is de boodschap van de film?

‘Als geesteswetenschappers hebben we een verantwoordelijkheid en daar moeten we ons bewust van zijn’, vertelt docent Islamstudies Ahab Bdaiwi, tevens winnaar van de Impactprijs 2019. ‘Mensen die nooit hebben geleerd kritisch na te denken over allerlei kwesties zien ons als autoriteit. Dat is best een morele last want je moet ervoor waken dat je niet voor een verkeerde soort impact zorgt. Vraag jezelf af waaróm je precies impact wilt hebben. Het vertellen van een ander verhaal maakt mensen vaak van streek. Maar dat is goed, dat is gezond. Als kritische geesteswetenschapper moet je het publiek zich oncomfortabel laten voelen omdat je de toeschouwer dan dwingt om zijn of haar kennis te herzien.’

Hoe kunnen we de film het beste inzetten?

‘We moeten onszelf verspreiden!’ Grapt Flip de Heer. ‘Laten we onze boodschap delen met de politiek, op social media, en in andere plaatsen dan Leiden. Deze film is daar uitermate geschikt voor.’ Olga van Marion is kritisch: ‘Ik denk dat de film te mooi is. We hebben deze mooie verpakking niet nodig om onze boodschap te verspreiden. Moeten we niet agressiever zijn in onze benadering? Het is misschien wat ouderwets om te denken dat mensen na het kijken van een film – waarin wij tot hen spreken - opeens overtuigd zijn.’

Wat is dan de manier?

‘Onze kritische afstand stelt ons in staat om op allerlei vlakken nuance aan te brengen en dat zie ik terug in de film’, vult Ariadne aan. ‘Maar we moeten onze nuancerende rol niet verwarren met bescheidenheid. De film lijkt me een goed startpunt voor een discussie. Je zou ook de verkorte versie kunnen laten zien of gedeeltes ervan. Maar dit is maar één manier, er zijn nog zoveel andere manieren om je boodschap te verspreiden. We hebben werk te doen: bouw bruggen tussen de universiteit en de buitenwereld, ga samenwerkingen aan en gebruik daar de al bestaande infrastructuren bij.’

Ahab sluit af: ‘Om interesse te genereren moet je het publiek eraan herinneren dat het in het verleden ook al voor bepaalde geesteswetenschappelijke kwesties heeft gestaan. Op die manier maak je het van hedendaagse relevantie. De film is gemaakt om mensen, die niet zo bekend zijn met Geesteswetenschappen, eraan te herinneren waarom we ertoe doen.’

De middag in beeld

Mail ons

Wil je iets kwijt over de film of wil je meepraten over de zichtbaarheid van Geesteswetenschappen? Mail de afdeling Communicatie en Marketing via communicatie@hum.leidenuniv.nl.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.