Leren besturen door naar jezelf te kijken
Stress, conflicten en dilemma’s: het leven van een bestuurder gaat niet altijd over rozen. Een Honours Class van de Universiteit Leiden helpt studentbestuurders om door de bomen het bos te zien: ‘Het gaat er niet om aardig gevonden te worden.’
Effectief besturen door het vergroten van je persoonlijke vaardigheden, zoals het vak voluit heet, is beschikbaar voor derdejaars studenten die naast hun studie aan de Universiteit Leiden een bestuursfunctie vervullen bij bijvoorbeeld een studievereniging of congresorganisatie. Door het volgen van trainingen leren zij zichzelf kennen en verbeteren ze hun vaardigheden, zoals timemanagement en het oplossen van conflictsituaties. Eén van die thema’s: communicatie.
Een hele verademing
‘Wij mensen zijn niet voor niets de bovenliggende soort op deze planeet geworden’, vertelt docent Kick Moors, terwijl hij de aanwezigen aandachtig aankijkt. ‘Dat is omdat we kunnen communiceren en samenwerken.’ Iedereen hanteert daarbij een eigen stijl, vervolgt Moors, en kennis over de communicatievoorkeuren van jezelf en van anderen is van groot belang: ‘Het leidt tot minder interpretatie van gedrag en maakt communicatie voorspelbaarder.’
Een voorbeeld: je hebt zelf een analysegerichte stijl – vriendelijk maar precies – en raakt van slag omdat iemand direct naar je wordt. Dan helpt het als je weet dat die ander een actiegerichte stijl heeft, en dus graag direct is: ‘Het gaat er niet om aardig gevonden te worden’, verzekert Moors. ‘Zeker voor de sensitieven onder ons, is dat een hele verademing.’
Gewoon terug knallen
Als de docent zijn zegje heeft gedaan, steken de studenten de koppen bij elkaar. Welke communicatiestijlen hebben ze, en voor welke zijn ze allergisch? ‘Ik verlang een zekere vrijheid’, zegt een jongen die naar eigen zeggen voornamelijk expressief communiceert. ‘Als iets per se volgens een bepaald idee moet, stoort me dat heel erg.’
Een actiegerichte collega ziet dat anders: ‘Ik vind het gewoon heel fijn om mijn dag in te plannen. Dat zweverige, steeds weer nieuwe ideeën, vind ik irritant.’ De bestuurders hebben naast klachten ook tips voor elkaar: ‘Hoe je met mijn directheid moet omgaan? Gewoon lekker terug knallen. En doe dat meteen, dan kan ik er ook wat mee.’
‘Stress altijd nutteloos’
Het uitwisselen van ervaringen met mede-lotgenoten helpt, zegt geneeskundestudent Veerle Heesters, bestuurslid bij Student & Leefstijl: ‘Ik kwam er door intervisie achter dat de manier waarop ik naar mezelf keek, niet zo realistisch was. Sindsdien kan ik mezelf meer als leider opstellen.’ Bovendien leerde ze beter met stress om te gaan: ‘Ik vraag me af: vergaat de wereld als ik dit niet doe? Uiteindelijk is teveel stress altijd nutteloos.’
Ook Fabian Mulder, die naast zijn studie Life, Science & Technology de ‘Acquisitie & Promotie’ doet bij Bètabanenmarkt, voelt zich in de groep op zijn plek: ‘Het is heel sprekend dat iedereen hier van het aanpakken is.’ Volgens de technicus levert dat direct resultaten op: ‘Aan het einde van de dag heeft iedereen iets concreets waar hij aan kan werken.’
Bezige bijtjes
Eline Bergijk, onderwijsdirecteur bij de Honours Academy en ook betrokken bij de Honours Class, vindt een bestuursjaar uitstekend passen bij het Honours College: ‘Honoursstudenten zijn natuurlijk sowieso al bezige bijtjes, die veel bovenop hun studie doen.’ Maar bestuurswerkzaamheden voegen toch net iets extra’s toe, meent ze: ‘Die zijn heel vormend, omdat je op een andere manier aan het leren bent.’ De directeur is dan ook blij dat studenten ondersteuning krijgen om zich op dat vlak te ontwikkelen: ‘Zelf heb ik besturen door schade en schande moeten leren. Wij hopen ze nú alvast wat mee te geven.’
Tekst: Michiel Knoester
Fotografie: Buro JP
Mail de redactie