Psychologieprijzen: Een echte Peter van Straaten

Ze kwamen niet zo maar even hun prijzen ophalen, de drie winnende combi's van studenten en schrijvers. Gezamenlijk wisten ze het publiek te boeien op het mini-symposium voor de uitreiking van de Peter van Straaten Psychologieprijzen. Met dit initiatief eert Willem van der Does schrijver en tekenaar Peter van Straaten (1935-2016), sinds 2011 eredoctor aan de Universiteit Leiden.

Op het mini-symposium mochten drie psychologiestudenten hun essay presenteren over psychische aandoeningen in een door henzelf gekozen roman. 'We hebben keihard gewerkt om ons essay om te zetten naar een presentatie', vertelt bachelorstudent Juno Wilbrink. Daarvoor kregen ze tips en training van Marc Molendijk en Willem van der Does, hun docenten van het bachelorvak Klinische psychologie.

Studentpresentaties

Het resultaat van de presentatietraining mag er zijn, blijkt uit de reactie van Marieke Lucas Rijneveld. 'Ik ben onder de indruk. Op zo jonge leeftijd je kennis uit de wetenschappelijke literatuur verbinden met personages in de literatuur’, bewondert Rijneveld. Daartoe heeft de schrijver van De avond is ongemak (2018) ook alle reden. Want in de presentatie ‘Een broertje dood’ plaatst pre-masterstudent Cato Marie Boeschoten de hoofdpersoon uit Rijnevelds debuut met visuele middelen midden in haar omgeving. Zo trekt Boeschoten de aanwezigen de wereld van deze Jas binnen en wint na een online stemming de publieksprijs.

Banner vlnr: Jitske Barbiers, Cato Marie Boeschoten (winnaar publieksprijs), Juno Wilbrink (foto:Monique Shaw)

Op basis van de DSM

Juno Wilbrink neemt het publiek mee in haar reflecties op de hoofdpersonen in Superduif (2010) van Esther Gerritsen en hun psychische aandoeningen zoals gecategoriseerd in het handboek van psychische stoornissen. Deze Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, kortweg DSM is het verbindende element in de studentpresentaties en uitgangspunt om een redenatie te onderbouwen. Over Het verrotte leven van Floortje Bloem (1982) van Yvonne Keuls vertelt Jitske Barbiers: 'De hoofdpersoon heeft kenmerken van een borderline persoonlijkheidsstoornis, maar is nog een kind en dan kan deze diagnose nog niet worden gesteld. Duidelijk is wel dat er sprake is van ernstige hechtingsproblematiek en een situatie die het risico op BPS sterk vergroot.'

Vraag- en antwoordsessie met de schrijvers

Na elk van de drie studentpresentaties volgt een intermezzo met de schrijver voor een vraag- en antwoordsessie met de student en het publiek. Al heeft Yvonne Keuls weinig vragen nodig om de barricades te bestormen en de jeugdzorg ter discussie te stellen. Dat heeft ze vaker gedaan, sinds haar boek over Floortje Bloem, een verslaafde prostituee van 15 jaar. Bijna alle jongeren uit haar boek zijn inmiddels dood, meldt Keuls. Met terugwerkende kracht roept ze minister Job de Ruiter ter verantwoording die destijds niets heeft gedaan. En ook over het heden is ze niet te spreken. 'Moet je eens zien hoe de jeugdzorg er nu voor staat.’

Print en pentekening van Peter van Straaten

Esther Gerritsen fantaseert na de uitreiking van de Peter van Straaten Psychologieprijs over hoe het werken bij een universiteit eruit ziet. 'Dan maak je ineens deel uit van een microkosmos. Hoe verhouden de collega's zich daarin tot elkaar’, vraagt ze zich af. ‘Dat heb je als schrijver niet, maar het lijkt mij wel interessant om mee te maken.' Tijd om Gerritsen uit te nodigen als gastschrijver? Van dat fenomeen heeft nog nooit gehoord. Maar deze prijs schept alvast een band. De drie schrijvers delen het prijzengeld van € 4.500,-. De studenten krijgen een riante boekenbon een ingelijste professionele print. De schrijvers ontvangen een originele pentekening van Peter van Straaten.

Het essay was onderdeel van het bachelorvak Klinische Psychologie met zo’n 80 studenten. De beste acht essays en de acht romans waarop ze gebaseerd zijn vormden de shortlist voor deze nieuwe prijs, waarmee de afdeling Klinische Psychologie in Leiden het lezen probeert te bevorderen. Een jury koos de beste drie boeken van Nederlandse schrijvers. Alle drie de schrijvers bleken bereid om deel te nemen aan het mini-symposium voor de uitreiking van de Peter van Straaten Psychologieprijzen, mede mogelijk gemaakt door Els van Straaten en de Nederlandse Vereniging van Gezondheidszorgpsychologie.