Derde termijn leerstoel Willie Peijnenburg

De leerstoel Environmental toxicology and biodiversity van bijzonder hoogleraar Willie Peijnenburg bij het Centrum voor Milieuwetenschappen Leiden (CML) van de Universiteit Leiden is omgezet in een aanstelling als gewoon hoogleraar voor een termijn van vijf jaar.

Willie Peijnenburg

Peijnenburg heeft het bijzonder hoogleraarschap de afgelopen tien jaar succesvol ingevuld. Zowel het CML als het RIVM zijn dan ook verheugd de leerstoel voort te zetten. In de afgelopen tien jaar was Peijnenburg (co-)auteur van maar liefst 190 publicaties. Kroon op zijn werk tot nu toe was een publicatie over life-cycle assessment van nanomaterialen in Nature Nanotechnology in 2017.

Peijnenburgs leerstoel richt zich op maatschappelijk relevante onderwerpen als nanotechnologie, circulaire economie en micro- en nanoplastics. Daarnaast werkt hij aan methoden waarmee de overheid eerder grip kan krijgen op toekomstige zorgwekkende chemische stoffen.

Peijnenburg werkt sinds 1998 bij het RIVM als onderzoeker in het centrum Veiligheid Stoffen en Producten (VSP) van het kennisdomein Milieu en Veiligheid (M&V). Verder is hij actief bij de Milieuongevallendienst (MOD) van het RIVM.