Universiteit Leiden adviseert studenten Hongkong te verlaten

De Universiteit Leiden adviseert haar studenten in Hongkong om terug te keren naar Nederland. Dit in verband met de verslechterde veiligheidssituatie ter plaatse.

In Hongkong wordt al enkele maanden gedemonstreerd tegen een nieuwe uitleveringswet met China. Daarbij wordt regelmatig geweld gebruikt. In samenspraak met het hoofd Veiligheidszaken heeft de Universiteit Leiden daarom besloten om al haar studenten het dringende advies te geven terug te keren naar Nederland.

Inmiddels hebben alle studenten ter plaatse een e-mail ontvangen met dit advies. Het International Relations Office staat klaar om studenten – waar nodig – bij te staan in het omboeken van hun vliegticket, en er is tevens een noodnummer in werking dat dag en nacht kan worden gebeld.

Overigens is er van een directe noodsituatie in Hongkong nog geen sprake. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken geeft momenteel een geel reisadvies, wat wil zeggen dat je extra waakzaam moet zijn. De Universiteit Leiden vindt het onder de huidige omstandigheden echter aan te raden om naar Nederland terug te keren.