Focus op de inhoud bij het kiezen van een master
Het was weer tijd voor de Masterdag. Op vrijdag 8 november kwamen studenten uit binnen- en buitenland naar Leiden en Den Haag om zich te oriënteren op hun vervolgstudie. Naast colleges boden de informatiemarkten een goede mogelijkheid om vragen te stellen.
Koffie en lekkere taartjes met medische symbolen: in het LUMC krijgen bezoekers van de Masterdag een warm welkom op de informatiemarkt. Yik Wing Lam (24) is een van hen. Hij weet eigenlijk al precies wat hij wil gaan doen: het masterprogramma Farmacie. Hij heeft al een minor gevolgd en is nu zijn bachelor Biofarmaceutische Wetenschappen – ook in Leiden – aan het afronden. ‘Ik weet wat ik wil maar er is een toelatingsprocedure. Dat maakt het lastig.’ Het doel van vandaag: back-upplannen maken. ‘Als plan A niet lukt, moet ik voor plan B gaan’, aldus Lam.
Toekomstbeeld duidelijk krijgen
Even verderop zit Lisanne Dierx (20) aan een hoge tafel koffie te drinken. ‘Ik studeer Health & Society in Wageningen’, vertelt ze. Dit studiejaar behaalt ze haar bachelordiploma en daarmee is het tijd voor een master volgend jaar. Een master Health & Medical Psychology of een master Vitality and Ageing. ‘Ik vind het interessant om mensen te helpen met gezond leven’, licht ze toe. Ook in Maastricht heeft ze nog een interessant programma gezien en een in Wageningen. ‘Ik ben benieuwd hoe het programma in elkaar zit en wat het toekomstbeeld is, wat voor werk kan ik hiermee gaan doen?’
Sem Brussee (20) en Daniël Groskamp (21) zijn op dit moment nog klasgenoten op de Hogeschool Leiden. Ze behalen dit jaar hun diploma van de opleiding Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek. Allebei willen ze nog door studeren om meer kennis op te doen. ‘Ik heb niet het gevoel dat ik er nu voldoende heb uitgehaald’, zegt Daniël. Sem weet bovendien nog niet precies wat hij later wil gaan doen: ‘Ik wil graag een breed masterprogramma waarbinnen ik me later kan specialiseren.’
Studenten bevragen op de rechtenfaculteit
Op het KOG, het onderkomen van de rechtenstudies, zijn er van alle masteropleidingen studenten vertegenwoordigd aan lange tafels. Bezoekers aan de Masterdag kunnen al hun vragen stellen. Mark Graydon (21) wil vooral antwoorden vinden op praktische vragen. Hij studeert rechten in Ierland, maar oriënteert zich nu op een masterprogramma Public International Law in Leiden. ‘Ik heb daar meerdere redenen voor. Ten eerste heeft de universiteit een goede reputatie, dat is heel belangrijk. Maar ook is een studie hier beter betaalbaar, en met de huizencrisis in Ierland kan ik daar geen woning betalen.’ Dat het programma internationaal georiënteerd is, deels in Den Haag gevestigd is en gericht is op de publieke sector, zijn nog extra pre’s.
Toe aan een nieuwe omgeving
Samen met haar moeder zit Loraine d’Hooghe (21) de mastergids door te bladeren. ‘Ik doe nu een bachelor rechten aan de VU’, vertelt ze. ‘Maar ik heb goede verhalen gehoord over Leiden. Dat het leuker is dan in Amsterdam en dat de docenten beter zijn. Bovendien ben ik wel toe aan een nieuwe omgeving.’ Ze heeft nog verschillende opties open: een master Civiel recht, een master Arbeidsrecht of toch Jeugdrecht. ‘De inhoud van de master vind ik belangrijk. Dat is voor mij heel bepalend in de keuze.’
Aan de andere kant van Leiden heeft ook de faculteit Archeologie de deuren geopend. Samen met zijn vriendin is Zef van Engelen (24) een van de bezoekers. Hij rondt op dit moment zijn bachelor Geschiedenis af maar door een stage op het snijvlak tussen archeologie en geschiedenis is Archeologie een optie geworden. ‘Ik vind ruimtelijke ordening en erfgoed heel interessant, dus misschien sluit een master archeologie daarbij aan.’ Hij gaat ook nog naar Utrecht. ‘De master daar gaat meer over ruimtelijk planning, erfgoed is daar een onderdeel. Ik ga kijken wat me beter ligt.’
Nieuwe master bij Archeologie
Op de Archeologie faculteit lopen meerdere studenten rond die vanuit de bacheloropleiding op hogeschool Saxion (Deventer) een bezoekje brengen aan Leiden. De reden is de nieuwe masterspecialisatie Applied Archaeology op het snijvlak van academisch en toegepast onderwijs. Naomi van Houten (24): ‘Ik wilde graag weten hoe het er hier uitziet, maar weet eigenlijk bijna zeker dat dit het wordt.’ Ze is er op tijd bij, ze zit nu in haar tweede jaar.
Studievrienden Jeroen Ammerlaan (21) en Michael Bakker (24) – ook uit Deventer – hebben nog wel twijfels. Michael vindt een masteropleiding op het gebied van fysische geografie ook interessant, die wordt aangeboden in Utrecht. Jeroen wil graag huidige technologische toepassingen binnen de archeologie door ontwikkelen. ‘Ik wil vandaag graag ontdekken wat de mogelijkheden daarvoor zijn binnen de nieuwe masteropleiding.’ Ook zijn ze benieuwd naar het schakelprogramma dat ze moeten volgen om de master te kunnen doen.
Passie voor geschiedenis en archeologie combineren
De Amerikaanse Elinor Abbott (38) loopt ook rond op de informatiemarkt bij Archeologie. ‘Ik heb gehoord dat dit een van de beste archeologie-programma’s is. Ik wil graag ontdekken of het bij me past en of ik mijn passie voor geschiedenis en archeologie kan combineren in één programma.’ In haar geval zou dat de master Archaeology: Heritage and Museum Studies zijn. ‘Ik vind vooral de inhoud relevant. Ik ben minder nieuwsgierig naar de stad Leiden: ik woon in Rotterdam en ik wil daar graag blijven.’
Den Haag in Leiden
Op het Lipsius is een live verbinding met de informatiemarkt in Den Haag zodat ze hun bezoek aan Leiden en Den Haag kunnen combineren. Studenten stellen hun vragen en krijgen direct antwoord via de livestream. Ook zijn er veel studenten voor de opleidingen van de faculteit Geesteswetenschappen. Heleen Brandt (22) bijvoorbeeld. Ze zit in het laatste jaar van haar bachelor Antropologie op de UvA maar merkt dat ze ook veel andere vakgebieden leuk vindt, zoals politicologie en internationale betrekkingen. Waarschijnlijk wordt het de masteropleiding Culture & Politics. Toch ook gerelateerd aan de antropologie. Ze lacht: ‘Dat is het grote probleem. Ik vind alles leuk. Het is moeilijk om te bedenken wat ik echt het leukste vind.’
Inhoud als belangrijkste criterium
Anna-Lena Guttmann (22) is vanuit het Duitse Bonn - waar ze Engelse en Scandinavische literatuur studeert - naar Leiden gekomen om zich te verdiepen in de literatuurmasters. Waarschijnlijk gaat ze voor het masterprogramma waarbij ze zich specialiseert in de Duitse taal en cultuur. ‘Een goede manier om de verbinding tussen de Nederlandse en Duitse taal te zoeken’, zegt ze. De sfeer in Leiden is goed, net als de reputatie van de universiteit. Ook zijn de hoogleraren erg goed in hun vak, heeft ze gehoord. En zo is voor haar, net als voor veel aankomend masterstudenten de inhoud het belangrijkste criterium om hun master te kiezen.
Tekst en beeld: Marloe van der Schrier
Mail de redactie