Een kijk in de communicatiestrategieën van een Chinees staatspersbureau
Hoe communiceert de Chinese overheid naar haar burgers? Yuxi Nie promoveerde op haar proefschrift over de communicatiestrategieën van het Chinese staatspersbureau Xinhua. Ze ontdekte dat Xinhua op verschillende manieren communiceerde op social media die afhankelijk was van de doelgroep.
Twitter versus Weibo
Xinhua is actief is op het internationale platform Twitter en op Weibo, de Chinese Twitter. Op Twitter richt het bureau zich voornamelijk op het bereiken van een internationaal publiek, en op Weibo proberen zij juist de Chinese bevolking aan te spreken. Yuxi Nie onderzocht hoe Xinhua rapporteert over de Nieuwe Zijderoute, een Chinees ontwikkelingsbeleid voor de verbetering van samenwerking tussen Euraziatische landen.
Ze vond grote verschillen tussen de binnenlandse communicatie en de buitenlandse communicatie van de nieuwsorganisatie. Ze ontdekte dat Xinhua op Weibo op een heel andere manier rapporteerde over de Nieuwe Zijderoute dan op Twitter. Op Weibo legde Xinhua vaak de nadruk op de autoriteit van de Chinese politieke leiders en spraken zij de Chinese bevolking als in-group en zetten zij andere nationaliteiten neer als out-group. Op Twitter gebruikte Xinhua juist een meer objectieve taal en stimuleerden zij reacties van publiek.
Hoe beïnvloedt sociale media de manier waarop China media beleid maakt?
Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.
Bekijk de video op de oorspronkelijke website ofVerschillend beleid, verschillende doelen
Het beleid dat persbureau Xinhua voert, communicatie aangepast op een specifiek publiek, bestaat al sinds 1961. Sinds 2001 schrijven zij ook hun berichten in meer talen dan alleen Chinees. Yuxi Nie geeft aan dat dit verschil in beleid bestaat omdat beide types van communicatie een ander doel dienen. De binnenlandse communicatie heeft volgens haar voornamelijk als doel om de sociale stabiliteit en zelfvertrouwen van het land te bevorderen, terwijl het doel van de buitenlandse communicatie is om het imago van China naar de wereld toe te verbeteren. Een voorbeeld hiervan is dat Xinhua veel meer positieve berichten naar buiten bracht over de Nieuwe Zijderoute dan twitteraccounts van niet-Chinese nieuws- en persbureaus.
Twee vliegen in één klap
Yuxi Nie meent dat het feit dat Xinhua deze doelen tegelijkertijd dient, wijst op instabiliteit in China en verdeeldheid onder de internationale gemeenschap over China’s opkomst op het wereldtoneel. Xinhua worstelt dus met twee rollen: aan de ene kant zijn zij het mondstuk van de Chinese overheid, en aan de andere kant zijn zij een objectief nieuwsstation naar de globale gemeenschap toe. De ontwikkeling van ICT heeft het voor de Chinese overheid makkelijker gemaakt om hun soft power (het veranderen van mening en actie van anderen door middel van overtuiging en aantrekking, red.) te promoten naar de internationale gemeenschap toe.
Yuxi Nie heeft haar PhD verdedigd op 15 oktober 2019.
Tekst: Lieke Bakker
Video: Lieke Bakker, Yuxi Nie, Suzé Klok
Mail de redactie