Biologiestudente wint Jong Talent afstudeerprijs voor Plantenwetenschappen

De onlangs afgestudeerde biologiestudente Julia López Delgado is één van de winnaars van de Hollandsche Maatschappij Prijzen voor Jong Talent 2019. Ze ontving haar prijs tijdens een feestelijke ceremonie op 25 november in Haarlem.

Julia López Delgado

Sinds een paar maanden woont Julia López Delgado in het Verenigd Koninkrijk, waar ze net is begonnen met promotieonderzoek aan de Universiteit van Leeds. Teruggaan naar Nederland voor de prijsuitreiking stond voor Julia buiten kijf: ‘Ja, absoluut, ik wilde erbij zijn. Ik keek ernaar uit om erbij te zijn en iets te horen over de projecten van de andere prijswinnaars.’ Met haar afstudeerscriptie won Julia de East-West Seed Afstudeerprijs voor Plantenwetenschappen en een bedrag van € 5000.

Meer dan honderd plantensoorten

Julia volgde het masterprogramma Evolutionary Biology aan het Instituut Biologie Leiden en besloot om een stage te doen bij het Institute of Biodiversity and Ecosystem Dynamics (IBED). Onder begeleiding van universitair docent Patrick Meirmans van IBED onderzocht Julia hoe Noord-Amerikaanse plantenpopulaties genetisch gaan verschillen. Het is bekend dat zowel historische processen als ijstijden en demografische processen zoals fluctuaties in populatiegrootte de genetische diversiteit bepalen, maar in hoeverre ze dat doen is onbekend.

Om dit uit te zoeken verzamelde Julia datasets van maar liefst 106 plantensoorten. Voor elke soort maakte ze een model van de verspreiding en combineerde dat met genetische gegevens. Zo kon Julia testen welke rol historische en demografische processen spelen bij het vormen van de huidige genetische diversiteit. Het resultaat was verrassend: beide processen zijn bijna even belangrijk.

Julia met haar begeleiders Dr. Klaas Vrieling (links) en Dr. Patrick Meirmans (rechts). Foto: Julia Lopez Delgado.

Nieuw en uitdagend

Volgens begeleider Patrick Meirmans was Julia’s onderwerp ‘nieuw en uitdagend’ door genetica te combineren met ecologische modellen. Hij is niet verrast dat Julia deze Jong Talent-prijs heeft gekregen: ‘Julia is een hardwerkende en intelligente studente met een oprechte interesse in genetica en evolutionaire biologie. Ze is zeer gemotiveerd om wetenschapper te worden en ik ben ervan overtuigd dat ze een hele goede gaat zijn.’ Julia's begeleider bij het Instituut Biologie Leiden Klaas Vrieling en onderwijsdirecteur Han de Winde zijn ook erg trots. De Winde: ‘Een welverdiende en prestigieuze prijs, die het uitzonderlijke talent en de prestaties van Julia als jonge en veelbelovende wetenschapper onderstreept.’

Galapagos leguanen

Julia voltooide de master in augustus 2019 en doet nu promotieonderzoek aan de Universiteit van Leeds naar de genetica van de evolutie en aanpassing van leguanen op de Galapagoseilanden. Haar afstudeerscriptie verdwijnt niet in een la, volgens Patrick Meirmans: ‘We zijn momenteel haar scriptie aan het bewerken tot minimaal drie manuscripten voor publicatie in wetenschappelijke tijdschriften.’ Julia heeft al een idee wat ze met haar prijzengeld wil doen: ‘Ik zou graag volgend jaar gaan reizen, en ik zorg ervoor dat ik de rest bewaar voor de toekomst.’

Afbeeldingen door Hilde de Wolf fotografie, met dank aan de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen.

De Hollandsche Maatschappij Prijzen voor Jong Talent worden jaarlijks toegekend ter bevordering van het wetenschappelijk onderwijs in de technische en exacte vakken. Uitzonderlijke studieresultaten in de vorm van een masterscriptie of onderzoeksverslag aan een Nederlandse instelling voor wetenschappelijk onderwijs worden geëerd en beloond met een bedrag van 5000 euro. Het Nederlandse zaadveredelingsbedrijf East-West Seed sponsort de East-West Seed Afstudeerprijs voor Plantenwetenschappen.