Universiteit Leiden medeorganisator Compassieprijs ter ere van kinderrechten

De Nederlandse Compassieprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan mensen die ‘harten verwarmen, mensen verbinden en welzijn bevorderen’. Dit jaar, dat in het teken staat van het 30-jarig bestaan van het VN-Kinderrechtenverdrag, wordt hij op 13 november uitgereikt op de Universiteit Leiden.

Samen met de stichting Handvest voor Compassie NL organiseert de Universiteit Leiden dit jaar de uitreiking van de Nederlandse Compassieprijs tijdens Leiden 10 jaar Compassiestad.  Ter ere van het 30-jarig bestaan van het VN Kinderrechtenverdrag staan dit jaar de rechten en het welzijn van kinderen centraal. Het 30-jarig bestaan van het VN Kinderrechtenverdrag zal op 20 november ook nog gevierd worden in samenwerking met UNICEF Nederland en de Gemeente Leiden op het (y)our rights festival.

Tot en met 7 oktober kunt u iemand nomineren die zich bin­nen de Nederlandse samenleving inzet voor het verwezenlijken van kinderrechten. Op de website van Handvest voor Compassie NL vindt u meer informatie en het nominatieformulier. De prijs bedraagt € 1.000,--. U wordt van harte uitgenodigd om in het bijzonder kleinschalige projecten die anderen kunnen inspireren voor te dragen. De jury selecteert drie initiatieven. De drie genomineerden krijgen de gelegenheid om hun project te presenteren op de dag van de uitreiking op de Universiteit Leiden. Uiteindelijk krijgt een van de drie projecten de Compassieprijs 2019.

De prijs wordt op 13 november uitgereikt op de Universiteit Leiden tijdens een symposium over internationale kinderrechten met diverse sprekers waaronder juryvoorzitter Ton Liefaard (Vice-decaan Faculteit der Rechtsgeleerdheid en UNICEF-hoogleraar kinderrechten, Universiteit Leiden). De andere juryleden zijn Marleen Damen (Wethouder Gezondheid, Jeugdzorg & Welzijn, Gemeente Leiden), Laurien Koster (Voorzitter Kinderrechtencollectief), Tako Rietveld (de Kindercorrespondent) en Akhrat Selevani (Winnaar Leids Jeugdlintje 2015, ambassadeur van de Ik blijf hier-groep).