467 nieuwe studentenwoningen in gebruik genomen

Minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken verrichtte op 26 augustus de officiële opening van een complex van 467 studentenwoningen in Leiden. Het gaat om de uitbreiding (Y)ours op de duurzame campus ‘Leidse Schans’, bij station Lammenschans.

De nieuwe woningen zijn gerealiseerd in twee blokken, een van 218 en een van 249 woningen. Ze tellen respectievelijk zes en vijftien verdiepingen. In juni en juli werden de woningen opgeleverd en ze zijn inmiddels bewoond. Vier jaar geleden werden op de Leidse Schans al 600 studentenwoningen gebouwd en in de verhuur gekomen.

Leidse Schans (Y)ours
Studentencomplex (Y)ours, onderdeel van de Leidse Schans.

Vooral studio’s met eigen voorzieningen

De nieuwe woningen bestaan, net als de eerste 600, voor het overgrote deel uit ruime studio’s met eigen voorzieningen. Wat opvalt bij de bezichtiging van enkele woningen is dat ze inderdaad heel ruim zijn: de ene is 24 m2 en de andere 31 m2. Ze zijn goed betaalbaar voor de doelgroep: na aftrek van huurtoeslag komen de huurprijzen op 254 tot 319 euro. Er zijn ook ‘gewone’ kamers met gemeenschappelijke voorzieningen en enkele tweekamerappartementen. Het blijft echter niet bij deze uitbreiding: er komen op de Leidse Schans in totaal 1.900 woningen, waarvan ruim 1.200 studentenwoningen – dat is inclusief de 1.067 die al zijn gerealiseerd. De laatste 133 worden naar verwachting medio 2020 opgeleverd. Heleen de Vreese, voorzitter van de Raad van Bestuur vanstudentenhuisvester DUWO zei dat de hoge ambities zeker ook samenhangen met de wens om verkamering van de binnensteden tegen te gaan.

Duurzame campus

Alle woningen op de campus zijn uiterst duurzaam en klaar voor de energietransitie. Net als de eerder gebouwde hebben de nieuwe gebouwen geen gasaansluiting en zijn ze extra geïsoleerd. Heet water voor verwarming en de kranen wordt geleverd door een combinatie van een warmtepompboiler, een ventilatiesysteem met warmteterugwinning en veel zonnepanelen op de daken. De campus voldoet daarmee aan eerder door de gemeente gestelde duurzaamheidseisen.

Leidse Schans (Y)ours
Martijn Ridderbos: 'De krapte op de studentenhuisvestingsmarkt blijft hardnekkig.'

Hardnekkig tekort

Martijn Ridderbos, vicevoorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Leiden toonde zich blij met de sprong voorwaarts maar benadrukte ook dat het woningtekort voor studenten nog geenszins is opgelost: ‘De krapte op de markt voor betaalbare kamers is er al lang en blijft hardnekkig. Wij zijn als universiteit heel blij dat we samen met anderen de ambitie hebben afgesproken om in de periode 2019 tot 2026 in totaal 2.700 nieuwe studenteneenheden aan het aanbod toe te voegen.’ Ook in Den Haag, onze andere studentenstad, komen er flink wat studentenwoningen bij. De ambitie is plus 3.000 tussen 2020 en 2016. Deze ambities zijn fors.

Leidse Schans (Y)ours
De officiële opening: Kajsa Ollongren overhandigt symbolisch een sleutel aan een student.

Betaalbaarheid, beschikbaarheid en duurzaamheid

Fleur Spijker, Leids wethouder van Duurzame Verstedelijking, toonde zich ook trots: ‘Met de oplevering van deze studentenwoningen hebben we in Leiden een goede start gemaakt met het verwezenlijken van onze ambitie.’ Minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken  kwam vlak voor de officiële opening - de overhandiging van een grote sleutel aan een student - terug van een fietstocht door Leiden, haar geboortestad. Samen met een delegatie was ze langs een aantal studentencomplexen gefietst en langs mogelijke locaties voor verdere nieuwbouw. ‘De trefwoorden voor nieuwe studentenhuisvesting zijn betaalbaarheid, beschikbaarheid en duurzaamheid’, zei ze. En daar vond ze (Y)ours een prima voorbeeld van. Ze zei ook dat studentenhuisvesting een plaats heeft gekregen in de afspraken over woningbouw die ze gemaakt heeft met de gemeenten in de zuidelijke Randstad.

Deel van grotere herontwikkeling

De bouw van campus Leidse Schans maakt deel uit van de herontwikkeling van een groter gebied aan de oostkant van de Lammenschansweg, richting Kanaalweg. Zo verdwijnen de Fordgarage en Autohaag Zeeuw. Er worden in het gebied ook honderden woningen gebouwd voor niet-studenten en er komt een supermarkt (Plus). Enkele kleine winkels hebben hun plaats al gevonden.

Samenwerking

De Leidse Schans is ontwikkeld en gerealiseerd dankzij samenwerking tussen de gemeentelijke Taskforce Studentenhuisvesting, Vorm Ontwikkeling, Ballast Nedam, Syntrus Achmea en studentenhuisvester DUWO. Vorm Ontwikkeling en Ballast Nedam ontwikkelmaatschappij wonnen in 2011 de tender voor de bouw van de campus. Architect van de campus is Mecanoo.

Tekst: Corine Hendriks
Fotografie: Lennart Koster, Door de Lenns
Mail de redactie

Leidse Schans (Y)Ours
De studente die deze kamer van 24 m2 heeft gekregen (2e van rechts) is erg blij. Ze is aan een tweede studie begonnen in Leiden en tot nu toe reisde ze steeds heen en weer tussen Brielle (onder Rotterdam) en Leiden. Verder op de foto (vlnr): Martijn Ridderbos, Fleur Spijker en de minister.