Vakantie! Maar niet voor schooldirecteuren
Menig schooldirecteur moet deze zomer de gaten in het team nog zien te vullen. Pedagogisch onderzoeker Kim Stroet, die onderzoekt hoe je leerlingen kunt motiveren, maakt zich zorgen over het lerarentekort én ziet iets gebeuren dat kan helpen bij het oplossen ervan.
In elk gesprek dat Stroet de afgelopen tijd met directeuren voerde, begonnen zij over het lerarentekort. De afgelopen maanden sprak Kim Stroet vooral met directies van basisscholen. Ze onderzoekt hoe je leerlingen het beste kunt motiveren. Ze maakt zich grote zorgen over het lerarentekort. ‘Als er te weinig of steeds wisselende leraren zijn, kan de relatie tussen leerkracht en leerling in gevaar komen. Leerlingen voelen zich dan niet gezien, wat slecht is voor hun motivatie.’
De baan wordt aantrekkelijker met meer regie
Uit haar onderzoek weet Stroet dat een leerling meer gemotiveerd raakt als zij of hij zelf eigenaar is van het leerproces en het gevoel heeft echt gezien te worden. ‘Datzelfde geldt voor leraren. Daar zit misschien wel een belangrijk element van de oplossing van het lerarentekort: dat zij zo veel mogelijk regie krijgen over wat ze wel en niet doen.’
Directeur laat docent kiezen
Dat is gelukkig ook precies wat Stroet ziet gebeuren in gesprekken met directeuren: ‘Als ik vraag of ik onderzoek mag komen doen, is het gebruikelijk dat de directie toestemming geeft in overleg met de docenten die daarvoor nodig zijn. Nu merk ik nog sterker dat de directeur toestemming laat afhangen van de bereidheid van de betrokken docenten.’
Directeuren geven dus de motivatie van docenten extra aandacht, en terecht: ‘De baan van leraren moet aantrekkelijker worden. Ze hebben erg veel op hun bord, directeuren passen ervoor op niet nóg meer op dat bord te leggen, tenzij een leraar het zelf graag wil.’
Do’s en don’ts voor meer motivatie
Bij Pedagogische Wetenschappen zoekt Stroet met video-onderzoek in klassen naar do’s en don’ts om leerlingen gemotiveerd te houden. In het wetenschapsdossier Optimaal onderzoek vertelt zij bijvoorbeeld dat ruimte geven om te klagen over een vervelende opdracht soms beter werkt dan nog maar eens uitleggen waarom de opdracht belangrijk is.
Tekst: Rianne Lindhout
Foto: Wokandapix/Pixabay
Mail de redactie