Tweede MOSE workshop voor jonge onderzoekers en rondetafel over de externe dimensie van JBZ

Op vrijdag 14 juni 2019 vond de tweede workshop voor jonge onderzoekers plaats in het kader van de Jean Monnet-leerstoel over onderzoek en mobiliteit in Europa. De workshop werd gevolgd door een rondetafel met deskundigen, georganiseerd in samenwerking met het Centre for the Law on EU External Relations (CLEER) van het Asser Instituut.

Tijdens de workshop presenteerden vier onderzoekers hun paper over de externe dimensie van justitie en binnenlandse zaken (JBZ). Onderwerpen waren onder meer de EU-Turkije deal, het EU-trustfonds voor Afrika en de detachering van verbindingsofficieren.

De rondetafel was gericht op de informalisering van de externe dimensie van JBZ. De eerste sessie was gericht op asiel en migratie. Prof. Juan Santos Vara (Universiteit van Salamanca) sprak vanuit een institutioneel perspectief over de informalisering van het migratiebeleid. Prof. Andrea Ott (Universiteit van Maastricht) en dr. Mauro Gatti (De Haagse Hogeschool) bespraken vervolgens de juridische aard van de EU-Turkije deal en de verenigbaarheid ervan met institutioneel EU-recht. Promovenda Renske Vos (Vrije Universiteit, Amsterdam) sloot het panel af met een presentatie over de samenwerking tussen de EU en LibiĆ« in het kader van het gemeenschappelijk buitenlands- en veiligheidsbeleid.

Tijdens de tweede sessie werd gekeken naar internationale samenwerking in de bestrijding van georganiseerde misdaad en terrorisme. Prof. Elaine Fahey (City Law School, Universiteit van London) startte de discussie door te kijken naar kwesties rond competentie. Ze werd gevolgd door prof. Christina Eckes (Universiteit van Amsterdam) die de nieuwe generatie horizontale sanctieregimes presenteerde, onder meer voor terrorisme en cyberaanvallen. Dr. Florin Coman Kund (Erasmus Universiteit) besloot met de bespreking van de rol van JBZ-agentschappen, in het bijzonder de internationale samenwerking van Europol.

Het evenement werd ook bijgewoond door een aantal studenten van de master Europees recht, beleidsmakers en wetenschappers met een niet-juridische achtergrond. De organisatoren willen graag de sprekers, discussianten en alle anderen die hebben bijgedragen aan de levendige discussie, bedanken voor hun deelname.