rawpixel.com / Pexels

‘Snel schakelen van het ziekenhuis naar de schilders’

Vier studenten van het Leiden Leadership Programma kregen de opdracht om de relatie tussen schilders en verffabrikant Sikkens te onderzoeken. Dat leverde de ‘de ongezouten waarheid’ op, maar ook een compliment voor de goede persoonlijke relaties in een samenwerking die voor zowel de studenten als het bedrijf van belangrijke meerwaarde is.

Het Leiden Leadership Programme is een overkoepelend honoursprogramma voor masterstudenten van de Universiteit Leiden, TU Delft en Erasmus Universiteit Rotterdam. Het programma leert de studenten over verschillende typen leiderschap, maar is voornamelijk gericht op de persoonlijke ontwikkeling van de student. Dat gebeurt op drie manieren: door sensitiviteit voor jezelf, sensitiviteit voor de ander en sensitiviteit voor de organisatie te ontwikkelen.

Een belangrijk onderdeel van het programma is de praktijkopdracht, waarin deze drie leerdoelen goed samenkomen. De praktijkopdrachten worden aangeleverd door enthousiaste partnerorganisaties, zoals bijvoorbeeld AkzoNobel. Gedurende een aantal maanden leren de studenten samenwerken in hun groep en bestuderen ze het functioneren van de organisatie om uiteindelijk een advies af te leveren aan het bedrijf.

Ongezouten waarheid

Bij AkzoNobel hebben studenten dit jaar in opdracht van verfproducerend bedrijf Sikkens (onderdeel van de AkzoNobel Groep) onderzocht wat de behoeftes zijn van de verschillende soorten schilders waar Sikkens mee werkt. Daarvoor namen de studenten diepte-interviews af met onder andere ZZP-ers, grotere klanten en medewerkers van het bedrijf zelf.

Nunzio Calia, national manager van Sikkens Verkoop, is enthousiast over de samenwerking. ‘Onze verwachting was dat we vier knappe koppen zouden binnenhalen die fris konden kijken naar de organisatie. En dat bleek helemaal waar. Op deze manier krijg je een onderzoek zonder vooringenomenheid; onze onderliggende wens was dat ons de ongezouten waarheid zou worden verteld.’

Aha-erlebnis

De presentatie van de onderzoeksresultaten in het Sikkens Centre in Utrecht levert dan ook veel respons op vanuit de zaal. Sommige resultaten doen pijn, andere zijn juist een bevestiging van goed gedrag, zoals de goede persoonlijke relatie tussen de schilders en de medewerkers van de Sikkens Stores. Ook over de aanbevelingen van de studenten wordt gediscussieërd – is het bijvoorbeeld een goed idee om drones in te zetten en daarmee moeilijke schildersklussen in beeld te brengen?

Voor de studenten was het door hun afwisselende studieachtergronden wel even wennen, vertellen ze tot slot. ‘Ik moest heel snel schakelen van het ziekenhuis naar de schilders’, vertelt Geneeskundestudent Lidewij Vroonhof. ‘Voor mij was dit een heel nieuwe omgeving, waar ik veel van heb geleerd.’ Lennart van Dijk, student European Union Studies, vult aan: ‘in het begin moesten we nog wel door heel wat lagen heen prikken, maar als er dan toch iets uitkomt, krijg je een soort ‘aha-erlebnis’ en dat is heel mooi.’

Kennis van de praktijk

Nunzio Calia vindt dat de studenten ‘heel wat hebben opgevist’. ‘Waar de informatie normaal heel gefragmenteerd is, wordt het verhaal nu gebundeld’, zegt hij enthousiast. En daarmee is het nu de taak aan Sikkens om aan de slag te gaan met de resultaten. Op die noot – en na het maken van een groepsfoto met alle betrokkenen – is het voor de studenten weer tijd om terug naar Leiden te reizen. Terug de boeken in, maar nu met heel wat extra kennis van de praktijk.

Tekst: Rosa van der Velde
Fotografie: Ratna Lachmansingh