Universiteit Leiden

nl en

POPcorner draagt bij aan inclusieve universiteit

Een van de ambities van de onderwijsvisie Learning@LeidenUniversity is het bieden en stimuleren van een internationale en inclusieve onderwijsgemeenschap waarin iedereen zich welkom voelt, ongeacht geloof, geslacht, seksuele voorkeur of culturele achtergrond. Een voorbeeld van een studentenvoorziening die inclusiviteit wil bevorderen is de POPcorner. Wat is het en hoe draagt het bij aan een inclusievere universiteit?

De POPcorner biedt alle studenten ondersteuning bij het vinden van hun weg op de faculteit en tijdens de studie. Met name eerste generatie studenten, waarvan ouders niet aan een universiteit hebben gestudeerd en studenten met een biculturele achtergrond kunnen een steuntje in de rug gebruiken om zich sneller thuis te voelen op de universiteit. Bij de Faculteit Sociale Wetenschappen bestaat de POPcorner al vele  jaren. Bij de Faculteit Geesteswetenschappen is deze begin 2018  gestart.

Studenten Panel

Het POPcorner Studenten Panel bij de Faculteit Geesteswetenschappen speelt een centrale rol bij het vormgeven van een diverse en inclusieve facultaire gemeenschap. Deze community kan zelf initiatieven ontwikkelen en bijvoorbeeld lezingen, excursies en borrels organiseren over aansprekende onderwerpen op het gebied van diversiteit en inclusiviteit.

Gratis popcorn en POPTalks

Het afgelopen jaar heeft het Studenten Panel veel promotie gemaakt door bijvoorbeeld gratis popcorn uit te delen uit een ouderwetse popcornmachine. Ook heeft het Panel een aantal POPTalks georganiseerd; een kruising tussen een TEDTalk en een PEPTalk. Dit zijn korte lezingen met aansluitend ruimte voor debat en ter afsluiting een (non alcoholische) borrel. Thema’s waren: 'Leiden University; towards an inclusive community' over de inclusieve universitaire gemeenschap, 'Growing up among Worlds' over opgroeien met verschillende culturele achtergronden en 'Stress to Impress' over prestatiedruk onder jongeren.

Studenten aan het woord

Het Studenten Panel bestaat uit vier al wat oudere studenten van verschillende opleidingen. Zij kunnen goed meedenken met het aanbod van de POPcorner, omdat ze ervaring hebben met het reilen en zeilen op de faculteit en fungeren als een soort ambassadeurs. Emma, Sam, Pepijn en Hezja van het Studenten Panel vertellen over hun bijdrage om de universiteit inclusiever te maken.

Emma Oosterink – International Studies
'In mijn studie heb ik veel te maken met internationale studenten. Bij International Studies is alles in het Engels, dus dat verbindt. Er zijn veel verschillende culturen en talen in werkgroepen waardoor er een fijne sfeer is met ruimte voor elkaars visie. Een thuisgevoel voor mij is me niet anders hoeven voelen dan hoe en wie ik ben. Mijn internationale medestudenten voelen zich door een taalbarrière vaak ondergewaardeerd op de universiteit en weten niet waar ze terecht kunnen. Ik wil daar ook als POPcorner panellid graag bij helpen.'

Sam Saifullahzadeh - Midden-Oosten studies
'In het Studenten Panel van de POPcorner werk ik mee aan de community. Daarnaast ben ik buddy en ondersteun ik een Iraanse vluchteling. Ik kan hiermee een medestudent helpen om zijn eerste jaar beter te maken en zich welkom te voelen.'

Pepijn Boumans – Geschiedenis
'Als ik iets kan doen om een steentje bij te dragen dan doe ik dat graag. Mijn drive om bij te dragen aan meer diversiteit en inclusiviteit is onder ander om er meer over te leren. Gelijke behandeling en kansen voor iedereen; niemand hoeft met een achterstand te beginnen. Dat vind ik belangrijk. De POPcorner vind ik daarom een goed initiatief.'

Hezja H. Mahmood – Midden-Oosten studies
'Ik voel me goed thuis op de universiteit, omdat ik andere mensen kan helpen die een zelfde achtergrond hebben als ik als eerste generatie student. Diversiteit en inclusiviteit betekenen voor mij dat iedereen gelijkwaardig is. Niemand hoeft zich minder te voelen. Veel studenten zijn zich niet bewust van wat wij allemaal doen om een inclusieve universiteit te worden. De POPcorner is een mooi voorbeeld. Ik help mee met evenementen en lezingen verzorgen, zodat er meer aandacht is voor studenten.'

‘Talent is what you make of it’

Gianelle Vacca is coördinator van de POPcorner bij Geesteswetenschappen. Zij heeft zelf rechten in Leiden gestudeerd, was eerste generatie student en komt uit een bicultureel gezin. 'Ik vind diversiteit en inclusiviteit een belangrijk thema. Het betekent voor mij je welkom en thuis voelen en de mogelijkheden krijgen om jezelf te kunnen ontwikkelen tot  je volle potentieel. Met de POPcorner willen we daaraan bijdragen door een vraagbaak te zijn, workshops en cursussen op het gebied van studievaardigheden  te organiseren, talenten te herkennen en te ontwikkelen en  een inclusieve gemeenschap voor en door studenten te helpen vormgeven. De student die zich wil ontwikkelen en ontplooien, kunnen wij daarbij faciliteren. Dat is ook waar onze slogan op slaat: ‘Talent is what you make of it!'


Headerfoto vlnr: Emma, Sam, Pepijn, Hezja

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.