Alumni in nieuwe (online) spotlight!

Webinars en vlogs

Onze alumni: een fantastische groep (ruim 17.000 man/vrouw) met een schat aan ervaring en kennis, waaruit we graag meer, vaker en actiever zouden willen putten. We hebben al jaren het mentornetwerk, waar studenten mentoren (alumni) kunnen vinden aan wie ze arbeidsmarkt gerelateerde vragen kunnen stellen. Om meer in de hectische en online wereld van studenten te komen, zijn we dit academische jaar gestart met nieuwe, online zaken waarbij we u, alumni, in de spotlight zetten en waarbij de studenten ofwel live ofwel als kijker iets kunnen leren. Altijd gerelateerd aan arbeidsmarktoriëntatie of zelfontwikkeling.

In november 2018 zijn we begonnen met de allereerste alumni Webinar, waarbij de gekozen alumnus vertelt over zijn/haar loopbaan en waarbij studenten live vragen kunnen stellen. Na Mark Moolhuizen, partner bij Van Doorne, en Adrian Plevin, juridisch medewerker bij het Special Tribunal for Lebanon, was de eer aan  ambassadeur in Kosovo, Gerrie Willems. De studenten, die vanuit huis, bibliotheek of onderweg inloggen, durven scherpe en soms best confronterende vragen te stellen, de Webinar sprekers zijn verrassend eerlijk en open. Mark Moolhuizen benadrukte dat als je de ambitie hebt om Partner te worden van een groot advocatenkantoor, je op één of andere manier moet zorgen dat je opvalt door bijvoorbeeld een uniek keuzevak en dat je  er toch écht (sociale) dingen voor zult moeten laten. Adrian Plevin gaf toe dat het werk niet altijd even spannend is en dat het soms erg lang kan duren voordat je verder kunt. Gerrie Willems deelde met de studenten dat er bepaalde benodigde vaardigheden zijn die een diplomaat moet hebben die je eigenlijk niet kunt leren, zoals echt kunnen luisteren en het goed kunnen netwerken. De ambassadeur werd overigens bijgestaan door haar stagiair Milan van Berlo, alumnus International Relations, wat een leuke extra dynamiek gaf.

Daarnaast hebben we onlangs een vlogger aangesteld, Eline Legerstee, die bij de werkplek van de alumni langs gaat en ons een tipje van de (werk)sluier laat zien. De eerste vlog is in mei gelanceerd. Eline is toen bij Marius Tan, regiodirecteur Heineken, langs gegaan. Het leverde een heel vlot filmpje van nog geen vijf minuten op, waar de kijker op leuke en snelle wijze goed inzicht krijgt in wat de functie inhoudt van Marius en waar iemand aan moet voldoen om dergelijk werk te kunnen.  Marius zegt onder andere dat hij veel nuttige werkervaring heeft opgedaan door zijn bestuursfunctie bij Minerva. Het idee is dat er met regelmaat vlogs worden gemaakt met alumni op diverse werkplekken.

Webinars zien die zijn geweest? Stuur een mail aan alumni@law.leidenuniv.nl. Voor de vlog met Marius Tan, zie https://youtu.be/bp5UtheZR2w. Vindt u het zelf leuk om een Webinar te geven of om onze vlogger bij u op bezoek te krijgen? Mail alumni@law.leidenuniv.nl. Leuker om elkaar/alumni op 'ouderwetse wijze'/in levende lijve te treffen? Dan zien we u graag op Leiden Revisited, vrijdag 30 augustus, https://www.universiteitleiden.nl/agenda/2019/08/leiden-revisited-terug-naar-leiden.