Een keer iets anders dan een essay: Ruben maakte een documentaire als eindopdracht
Ruben van Gaalen maakte gebruik van een wel heel unieke aanpak voor het vak Connecting Dreams: in plaats van een essay te schrijven, vertrok hij naar Dublin en maakte hij een documentaire over Afrikaanse rappers in Ierland.
Voor de masteropleiding African Studies, werkt Ruben als student-assistent mee aan een interdisciplinair methodevak. In dit vak krijgen studenten gastcolleges van experts op het gebied van digitale vaardigheden (bijvoorbeeld audio, video en foto). ‘Studenten krijgen in de colleges ook de praktijkkant van digitaal onderzoek te zien en de mogelijkheid verschillende formats toe te passen op hun eigen onderzoek,’ zegt hij.
‘Het is fijn dat je wordt gestimuleerd om wat anders te doen’
Voor het vak Connecting Dreams, mochten studenten zelf kiezen in welke vorm zij hun eindopdracht aanleverden. ‘Gelijk in het eerste college zei de docent dat we ook een film, podcast of website mochten maken’, vertelt Ruben. ‘Het is fijn dat je wordt gestimuleerd om wat anders te doen. Na zoveel jaar was ik het essay schrijven wel een beetje zat en ik was toevallig bij een lezing van een visueel antropoloog geweest, dat was heel gaaf. Ik koos er daarom voor om mijn onderwerp, Afrikaanse rappers in Ierland, vanuit een ander academisch perspectief te benaderen; met een documentaire.’
In de colleges wordt de connectie tussen Europa en Afrika in de breedste zin behandeld. Studenten zijn vrij om zelf een onderwerp en format te kiezen. Ruben koos om te schrijven over iets wat hij zelf interessant vindt: muziek. ‘Ik las een artikel over Afrikaanse immigranten die een boost geven aan de hiphopcultuur in Ierland en wilde daar wel meer over weten’, legt hij uit. ‘Hiphop leent zich ideaal voor een documentaire, het is een zeer audiovisuele cultuur. Zo draait hiphop niet alleen om de muziek, maar ook om bijvoorbeeld dans, kleding en graffiti. Het was voor mij dus logisch om voor een audiovisuele methode te kiezen.’
Tien dagen in Dublin: ‘Ik ga gewoon’
Via social media zocht Ruben contact met drie rappers. Een van hen reageerde enthousiast met ‘Vet, doen we!’ Gewapend met een camera van de universiteit vertrok hij voor tien dagen naar de Ierse hoofdstad Dublin. Ruben: ‘Ik dacht bij mezelf: ‘Ik ga gewoon’. Het was wel een beetje onwennig, maar het was erg informeel. We waren ongeveer dezelfde leeftijd, dus het was alsof ik met mijn bro sprak. Het was een gezellig interview, er werd tussendoor ook gelachen.’
‘People that stick to their roots, end up being more fruitful at the end.’
- Huva, een van de hiphopartiesten die Ruben interviewde
Ruben vroeg ter plekke nog twee rappers of ze mee wilden werken aan zijn project. ‘Ik was bij een hiphop evenement en toevallig liep er een rapper langs wiens gezicht ik herkende. De andere rapper had ik een bericht gestuurd via Facebook en hij nodigde me uit om langs te komen in de studio, dat was erg gaaf.’ De interviewfragmenten monteerde hij tot de korte documentaire Fruitful Roots. Om meer achtergrond te geven en te reflecteren op zijn film, schreef Ruben een kort paper en bouwde hij een website waarop hij ook de ongemonteerde beelden publiceerde.
‘Nieuwe’ wetenschappelijke werkwijzen
Of hij andere studenten zou aanraden een documentaire te maken? ‘Zeker, het is heel leuk om te doen. Je bent in principe je eigen content en onderzoek aan het creëren. Mijn film an sich is niet award-winning, maar het is fijn om ontwikkeling te zien: zo ging het laatste interview al beter dan het eerste’, zegt Ruben. ‘Het hielp natuurlijk ook dat ik met een onderwerp kon experimenteren dat mij echt boeit.’
In het digitale tijdperk waarin wij leven, poppen er ook steeds meer andere wetenschappelijke werkwijzen op. Als geschiedenisstudent werkt Ruben vaak met archieven en andere papieren bronnen. Hij vult aan: ‘Soms moet je even de UB uitstappen. Veldwerk hoeft niet per se ver weg te zijn, maar de wereld wordt visueler en virtueler, het zou gek zijn als onze manier van onderzoeken daar niet in meegaat. Ik vind het zelf vooral leuk om te kijken wat ik kan en met verschillende mogelijkheden te experimenteren.’
Innovatief onderwijs
Bij de masteropleiding African Studies stimuleren ze studenten om nieuwe (digitale) methoden toe te passen, zoals het maken van een documentaire. Hoogleraar Afrikaanse Taalwetenschap Maarten Mous legt in het onderstaande filmpje uit hoe ze deze methoden toepassen.
Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.
Bekijk de video op de oorspronkelijke website ofTekst: Suzé Klok
Beeld: Ruben van Gaalen
Mail de redactie