Buro JP

Strategisch leidinggevenden in een nieuwe context

Als leidinggevende in een organisatie heb je constant te maken met de veranderende maatschappij. Al helemaal als je bij een gemeente werkt. Daarom gingen studenten Lotte, Stefan, Rosa en Emma voor de praktijkopdracht van het Leiden Leadership Programme naar de Gemeente Den Haag. Zij zochten uit wat de behoeften van strategisch leidinggevenden in een nieuwe, maatschappelijke context zijn.

In Den Haag staan de vier masterstudenten klaar om een groep leidinggevenden van de gemeente hun resultaten te presenteren. Nadat iedereen een kop koffie of thee heeft gehad, opent Rudmer de Vries, de voorzitter van Team Leiderschap van gemeente Den Haag, de presentatie. De afgelopen maanden hebben de studenten meegelopen binnen de gemeente, vijf diepte-interviews gehouden en van 46 mensen antwoord op hun enquête ontvangen. Meer dan genoeg om interessante resultaten te presenteren.

Meer geduld in de haast

Wat is de ideale situatie voor een leidinggevende? En hoe verschilt dat van de manier waarop er nu wordt gewerkt? Twee van de vragen waar de studenten zich mee bezig hebben gehouden. Veel respondenten hebben behoefte om meer te delegeren, blijkt. Nu gebeurt dat bij ongeveer 25 procent van het werk, maar het liefst zien de mensen dat rond de 40 procent.

Ook waren de studenten benieuwd welke kwaliteiten de leidinggevenden al beheersen en welke ze nog willen ontwikkelen. Er klinkt gelach door de zaal als met stip aan de top ‘geduld’ en ‘conflictbestendigheid’ staan, als kwaliteiten die de meesten nog wel zouden willen ontwikkelen.

‘Ik herken dat wel’, zegt een van de leidinggevenden tijdens de eerste groepsdiscussie waar de studenten ruimte voor hebben ingebouwd. ‘Er is tegenwoordig altijd haast. Alles moet zo snel mogelijk af, het liefst gisteren al. Daarin zouden we best wat geduld kunnen gebruiken.’

Kritische vragen

Een tweede groepsdiscussie, zo besluit de zaal gezamenlijk, wordt met alle aanwezigen gevoerd in plaats van in de eerdere kleinere groepjes. De presentatie heeft genoeg stof tot nadenken gebracht. Zo bespreekt de groep de eigen positie in de stad Den Haag. ‘We moeten ons goed blijven afvragen wat mensen uit Den Haag van ons verwachten’, merkt een andere leidinggevende op.

Dat de groep een interessante discussie kan houden, is onder meer het gevolg van hoe de studenten de presentatie in elkaar hebben gezet. Daar zijn ze ook bewust mee bezig geweest. ‘Tijdens het LLP hebben we leren ‘framen’’, vertelt Emma. ‘We hebben geleerd goed te kijken naar wie je publiek is en hoe je daarmee omgaat.’ Lotte sluit zich daarbij aan. ‘Je moet altijd goed opletten naar wie je iets communiceert’, vertelt ze. Maar het gaat ook verder dan dat. ‘Hoe zet je iets bijvoorbeeld het beste en meest overzichtelijk op een sheet? Ik wist daar hiervoor helemaal niks vanaf!’

Vaker doen!

De presentatie heeft geleid tot inspiratie. De leidinggevenden zijn geboeid door de discussie en de vraagstukken die naar voren komen. Ze vinden dat ze elkaar veel vaker op deze manier moeten ontmoeten, twee leidinggevenden nemen daarvoor het initiatief. Bewustwording van de positie van leidinggevenden en dat ze hierin samen willen optrekken is een mooie opbrengst van het onderzoek van de studenten, klinkt vanuit de gemeente Den Haag.

Tekst: Maxime Geervliet
Fotografie: Buro JP