‘Studenten noemen mijn colleges een emotionele achtbaan’
Dankzij zijn college ‘Who made my clothes?’ onderzoeken duizenden (MOOC-)studenten waar hun kleding vandaan komt. Hoe krijgt de Britse geograaf Ian Cook van de University of Exeter zijn studenten zo enthousiast? Dat vertelt hij met zijn student Zahra Ali op 9 mei op het Onderwijsfestival.
Waar gaan uw colleges over?
‘Na de dodelijke instorting van een kledingfabriek in Bangladesh in 2013, kwam de kritische Fashion Revolution-beweging op die de vraag stelt: wie heeft mijn kleding gemaakt? Naar aanleiding hiervan heb ik het college 'Who Made My Clothes' ontworpen en de website followthethings.com. Het idee is dat studenten gaan onderzoeken waar hun spullen gemaakt zijn. Ik ontwikkelde daarnaast de Fashion Revolution MOOC die in 2017 en 2018 door meer dan 16.000 mensen wereldwijd gevolgd werd. Ik ben geïnteresseerd in materiële cultuur en de manieren waarop culturele activisten - of het nu gaat om filmmakers, kunstenaars, activisten, journalisten of anderen - onderzoek doen. Hoe ze hun publiek proberen te betrekken bij het leven van mensen die consumptiegoederen als kleding en elektronica maken.’
Hoe zorg u ervoor dat studenten ook werkelijk actief zijn?
‘Het onderwerp sluit natuurlijk zeer aan bij de actualiteit en bij wat studenten interessant vinden. Bovendien zijn mijn colleges nauw verbonden met onderzoek. Studenten kunnen hun onderzoek publiceren op mijn website followthethings.com. Ik beoordeel studenten op hun individuele reflectie wat ze in het groepsproces hebben geleerd. Dus als ze niet gemotiveerd zijn actief deel te nemen, komt dat tot uiting in het werk waarop ik hen beoordeel.’
Wat vinden studenten van uw aanpak?
‘Studenten beschrijven mijn college vaak als een emotionele achtbaan want het is verre van een gewone 'schrijf en praat'-module. Ze doen onderzoek en dragen bij aan de website; dat is enerzijds aantrekkelijker dan een gewoon onderwijsprogramma maar ook veel dynamischer dan ze gewend zijn. Als je het pedagogisch tapijt onder de voeten van de studenten vandaan trekt, moeten ze erg wennen. Ik moet dus zorgen voor veel ondersteuning; soms staan ze in lange wachtrijen voor mijn kantoor. Maar hun ideeën en problemen helpen mij om de uitdagingen van mijn vakgebied beter te begrijpen.’
Meer weten over Cooks vernieuwende aanpak? Meld je als student of docent aan voor het Leids Onderwijsfestival op 9 mei!
Bannerfoto: kledingfabriek in Bangladesh
Mail de redactie