Stadsfotografen maken fototentoonstelling over Europees Leiden

Wat betekent de Europese Unie voor Leidenaren? In het kader van het Leids Europafestival, en in samenwerking met de Gemeente Leiden, fotografeerden de stadsfotografen Leidenaren uit 28 lidstaten op hun favoriete plek in de stad. De tentoonstelling reist mee met het Europafestival en zal het eerst te zien zijn op 2 april in de Marekerk!

Portretten van 28 Europese Leidenaren

De Leidse stadsfotografen brengen de verbondenheid tussen Leiden en de Europese Unie in beeld. Cultureel antropologen Christien van de Pavert, Jule Forth, Hanna Stalenhoef, Lina De Los Rios Torres, Simone de Boer, Wilke Geurds en Veronie Rouschop fotografeerden Leidenaren uit 28 lidstaten op hun favoriete plek in de stad. Wat bracht deze Europeanen naar Leiden, en wat namen ze mee? Deze persoonlijke verhalen maken de rol van de Europese Unie in het dagelijks leven zichtbaar.

De tentoonstelling zal voor het eerst op 2 april tijdens het burgerdialoog met Frans Timmermans in de Marekerk te zien zijn. Vanaf 3 april zijn de portretten in het Stadshuis te zien, en op 12 april wordt de tentoonstelling in het Academiegebouw getoond tijdens de Geremek lezing. Tot en met 13 mei staat de tentoonstelling in BplusC (locatie Nieuwstraat)

Het Leids Europafestival

In onze sleutelstad is Brussel dichterbij dan je denkt. Overal vind je verbintenissen tussen Leiden en Europa, of het nu gaat om onderwijs, gezondheidszorg of het bedrijfsleven. Europese studenten en toeristen weten Leiden te vinden. En andersom reikt de invloed van Leiden tot ver in Europa. Toch is de verbondenheid tussen beide niet altijd zichtbaar. Hoog tijd om daarover in gesprek te gaan!

Zodoende organiseert de Gemeente Leiden in samenwerking met het Europa Instituut van de Universiteit Leiden, Studium Generale en vele partners uit de stad een reeks bijeenkomsten rondom Europa en Leiden in aanloop naar de Europese parlementsverkiezingen in mei.