Honoursonderwijs om sociale kwesties aan te pakken
‘Wetenschap zit in het DNA van Leiden’, zegt de Leidse wethouder Paul Dirkse (Onderwijs) op 15 februari in de Oude Sterrewacht. Een zaal vol honoursstudenten en -alumni van de Faculteit Sociale Wetenschappen buigt zich over de vraag hoe de samenleving kan profiteren van het honoursonderwijs. Een vraag die voor de kennisstad Leiden een grote rol speelt.
De Leidse wethouder van Onderwijs, Kennis, Sport en Financiën opent de bijeenkomst en spreekt over de brug tussen samenleving en wetenschap. ‘Leiden is een stad van wetenschap en kennis. We willen ook dat de wetenschap de stad als field lab opneemt. Met behulp daarvan proberen we sociale en lokale kwesties aan te pakken’, zegt Dirkse. ‘Dit is ook een doel van het nieuwe honoursprogramma dat is gelanceerd door de Faculteit Sociale Wetenschappen.’
De samenleving van morgen
In een aantal praktische workshops onderzoeken de honoursstudenten en -alumni welke rol de wetenschap bij maatschappelijke problemen kan spelen. Aan de nieuwe decaan van de Faculteit Sociale Wetenschappen Paul Wouters vervolgens de taak om leiding te geven aan een paneldiscussie: hoe is het honoursonderwijs vormgegeven en welke rol moet het spelen binnen de universiteit en in de samenleving?
Als decaan houdt Wouters zich ook met deze vragen bezig. ‘De sociale wetenschappen spelen een actieve rol in de vorming van maatschappelijke concepten. Denk aan begrippen als gelijke rechten of het idee van een samenleving überhaupt. Deze concepten worden weer doorgegeven aan een nieuwe generatie’, zegt Wouters. ‘Op de faculteit wordt de samenleving van morgen gebakken.’
Honoursonderwijs als proefkonijn
En wat kan het honoursonderwijs voor de universiteit betekenen? ‘We vergeten wel eens dat het honoursonderwijs ook een ruimte is om nieuwe of andere onderwijsvormen op de proef te nemen’, legt Nienke van der Heide, de coördinator van het Honours College FSW, uit. ‘Bijvoorbeeld hoe je ook in grote groepen nog steeds interactief kunt werken of een manier van beoordelen waarbij cijfers niet leidend zijn. Als deze onderwijsvormen succesvol blijken, kunnen ze doorstromen naar het reguliere universiteitsonderwijs. Wat ons betreft kan dat nu al beginnen!’
De bevindingen van deze dag sluiten aan bij een boodschap die Paul Dirkse aan de studenten meegeeft: ‘Kennis is het enige dat zich vermenigvuldigt als je het deelt.’
Tekst: Maxime Geervliet
Fotografie: Marc Cleiren
Mail de redactie