Groen licht voor master Governance of Sustainability

In september 2019 beginnen de eerste studenten met de nieuwe masteropleiding Governance of Sustainability. De opleiding heeft een officiële accreditatie ontvangen van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie.

Met de toegekende CROHO-code kunnen studenten zich nu inschrijven via Studielink.

Duurzaamheid vanuit twee perspectieven

De masteropleiding Governance of Sustainability  richt zich op studenten die graag een intermediair zijn tussen wetenschappelijke experts, beleidsmakers en politici op het gebied van duurzaamheid. Studenten doen in de opleiding diepgaande kennis op over duurzaamheid uit zowel het perspectief van governance (sociale wetenschappen) als uit het natuurwetenschappelijk perspectief. De grote vraag vanuit het werkveld naar intermediairs met deze achtergrond was een belangrijke reden voor de ontwikkeling van deze nieuwe transdisciplinaire Master of Science.

Twee topcentra

Twee toonaangevende instituten op het gebied van duurzaamheid en openbaar bestuur verzorgen de opleiding. Het Centrum voor Milieuwetenschappen Leiden (Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen) staat bekend als topcentrum voor strategisch en kwantitatief onderzoek en onderwijs op het gebied van duurzaam gebruik van natuurlijke hulpbronnen en biodiversiteit. Het Instituut Bestuurskunde (Faculteit Governance and Global Affairs) combineert een stevige internationale academische reputatie met een centrale positie in de internationale, nationale, regionale en lokale governance-instellingen in Den Haag.

Opleiding in Den Haag

De opleiding is gevestigd op de Campus Den Haag van de Universiteit Leiden. Den Haag is behalve als regeringsstad internationaal bekend als stad van vrede en recht. Er huizen diverse Verenigde Naties-instellingen en belangrijke internationale organisaties. De stad is daarmee de ideale thuisbasis voor een governance-geörienteerde en internationale opleiding als Governance of Sustainability. De voertaal van de opleiding is Engels.

Reacties aankomende studenten

De 23-jarige Floor Pekelharing (Biomedische Wetenschappen, pre-master Biologie) bezocht de presentatie van de nieuwe opleiding tijdens de Masterdag op 2 november. 'Deze master lijkt mij interessant, omdat ik kritisch wil zijn op vergaarde kennis, bestaande rapporten en soms te eenzijdige perspectieven.' Ook biologiestudent Philippe Dols (22) toont zich positief: ‘Het leggen van de link tussen policy making en academische kennis is een interessante uitdaging waar deze master goed op inspeelt.’