Archeoloog werkt mee aan bordspel over Europese prehistorie
In het nieuwe bordspel Epoch - Early Inventors ga je op onderzoek in het prehistorische landschap. Je verzamelt voedsel en grondstoffen om nieuwe gereedschappen en vaardigheden te ontwikkelen en je eert de goden door voorwerpen te offeren. Dr. Maikel Kuijpers was vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van dit spel en is erg tevreden met het resultaat. "Er zit een hoop archeologie in het spel."
Vroege uitvinders
Het begon allemaal in 2015 toen collega's van Maikel benaderd werden door spellenmaker Martyn F met een idee voor een bordspel. Het thema dat Martyn in gedachte had overlapte met de onderzoeksinteresses van Maikel Kuijpers, en de twee werden met elkaar in contact gebracht. "Hij wilde een spel maken over vroege uitvindingen en had vragen over de Europese prehistorie. De timing was perfect, want juist op dat moment was ik een vak over dit onderwerp aan het voorbereiden."
Ötzi
Maikel gaf hem zoveel mogelijk input. "Hij had inhoud nodig voor het spel en we moesten een balans zien te vinden tussen het opnemen van archeologische informatie zonder dat het te ver zou gaan. Het is een spel, het moet leuk zijn." Maikel wijst enthousiast op de doos van het bordspel. "Deze man hier is Ötzi (red: bijzonder goed geconserveerde prehistorische man gevonden in de Alpen)."
Heen en weer
"Veel, maar niet alle informatie is gebruikt. Om tot een waarheidsgetrouw, maar speelbaar resultaat te komen hebben de spellenmaker en ik een hoop geheenenweerd." Maikel vond het een bijzonder interessant proces. "Één van de dingen die gebeurden, bijvoorbeeld, was dat de oorspronkelijke illustratie van de kano geïnspireerd was op de artefacten van de oorspronkelijke inwoners van Noord-Amerika. Daar moest ik streng over zijn en ze vertellen dat dat ontwerp niet paste bij het thema van de Europese prehistorie."
Een nieuw materiaal genaamd brons
Het spel richt zich op de late prehistorie. "Het spel omvat duizenden jaren. De uitvindingen die je kunt doen, gaan van het maken van aardewerk tot het gieten van brons." Bladerend door het spelregelboek, leest Maikel hardop voor. "Europa 2305 v.Chr. Jij bent de leider van je clan en je mensen hebben voedsel nodig." Hij grijnst. "Dat is hoe het begint." En, doorlezend, "Een paar weken geleden vertelde men je over een nieuw materiaal genaamd brons."
Maikel legt het boekje weg en reflecteert op de historische correctheid van het spel. "Uiteraard is het geen volledig waarheidsgetrouw beeld van de chronologie van de prehistorie. In feite bundelt het spel de meest belangrijke uitvindingen, voornamelijk uit de late prehistorie, samen."
Het deponeren van halsringen
Maikels onderzoeksinteresses komen, met de focus op verstorende innovaties, duidelijk terug in het spel. Maar daarnaast is er nog een thema te onderscheiden: het onderzoeksproject van David Fontijn, Economies of Destruction. "Dit is hoe je het spel daadwerkelijk wint. Het doel is om zo veel mogelijk waardevolle halsringen te verzamelen en deze, voor status, de deponeren op ceremoniele plaatsen." Deze plaatsen zijn belangrijke archeologische sites in Europa, zoals Carnac in Frankrijk of Varna in Bulgarije. Kenners weten dat deze sites niet altijd gerelateerd zijn aan het ritueel deponeren van bronzen voorwerpen, maar "dat is hoe je 10.000 jaar archeologie in een bordspel krijgt. Je moet wat compromissen maken."
Op de vraag of Maikel nog een keer aan een dergelijk project zou meewerken knikt hij nadrukkelijk. "Ja, absoluut! Ik ben nu met Martyn aan het praten om een ander simpeler spel te maken. Ook weer gebaseerd op het Economies of Destruction project, volledig opgebouwd rond het concept van het deponeren van waardevolle voorwerpen.
Meer informatie
Lees meer over het spel op de website van Martyn F.