Timon Krause: filosoof in de showbusiness

Timon Krause, masterstudent filosofie, is 24 maar het lijkt alsof hij er al minstens twee levens op heeft zitten. Met zijn show MINDGAMES staat hij in 57 theaters, op 18 januari in de Leidse Schouwburg. ‘Filosofie is de onderbouwing van mijn show.’

Wat is MINDGAMES voor een show? Timon: ‘Het is een mix van cabaret, muziek, hypnose, mentalisme en humor, waarbij we ook de hulp van de mensen in de zaal inroepen. Het publiek kan zich twee keer vijftig minuten verbazen en verwonderen. Het is een interactieve show met, hoop ik, veel verrassingen.’

Magische ervaring

‘Met MINDGAMES, maar eigenlijk met elke performance  die ik breng’, vervolgt Timon, ‘wil ik mensen een magische ervaring geven in een wereld waarin alles verklaard moet worden. Alles moet rationeel zijn, te begrijpen. Het is bijna taboe om te zeggen: ik weet het niet. Mentalisme en magie grijpen terug op het inherente verlangen van de mens om iets onverklaarbaars te vinden of te hebben. We proberen voor een mysterieuze ervaring te zorgen in de veilige omgeving van het theater. Kinderen én volwassenen kunnen bij ons met kinderogen naar de wereld te kijken.

Hoe past de studie filosofie hierin? Timon: ‘Het onderwerp van mijn bachelorscriptie was Philosophy of Magic. En mijn masterscriptie zal ook weer gaan over een thema dat aansluit bij magie. De filosofie onderbouwt in mijn theatershows sterk de performance. We proberen op een speelse manier thema’s te behandelen waar veel mensen mee bezig zijn zoals geloof, liefde en de vraag naar de realiteit. Wat is echt?’

Timon Krause

Musici

Voor MINDGAMES heeft Timon twee musici ingeschakeld. ‘Henning Neidhardt is van origine jazz- en reggaepianist. Hij en ik hebben samen het concept van MINDGAMES ontwikkeld. En hij heeft de soundtrack voor de show geschreven. Huisdrummer Kevin Wolf brengt de beat! Hij is een veelgevraagde bandcoach.’

Timon heeft een Nederlandse vader, werd geboren in Duitsland en woonde van zijn 4e tot zijn 17e in Nieuw Zeeland. Nu is Amsterdam zijn uitvalsbasis. In 2014 werd hij jongste Nederlands Kampioen Mentalisme ooit en in 2016 de Best European Mentalist, ook de jongste ooit. In hetzelfde jaar won Timon de Amerikaanse competitie Penn & Teller Fool Us!, een tv-show en in 2017 haalde hij de finale van Holland's Got Talent. De jonge mentalist spreekt Nederlands, Duits, Engels en is nu bezig met Spaans en Noors. Op alle continenten stond hij op de planken.

Rode draad
In Nieuw Zeeland zag Timon op zijn twaalfde een mentalist optreden. Die hypnotiseerde mensen en kon hun gedachten lezen. Meteen wist hij: dat wil ik ook. Vanwege zijn jonge leeftijd kon hij niemand vinden van wie hij de grondbeginselen van het vak kon leren, dus begon hij er zelf mee, en via trial and error kwam hij steeds verder. Op zijn zestiende vond hij een coach in de persoon van Richard Webster, al even nijver als hij zelf ooit zou worden, die hem hielp zijn eerste theatershows te ontwikkelen en zijn eerste boek uit te brengen. Hoewel hij veel andere dingen deed en doet, loopt het mentalisme als een rode draad door Timons leven. Het is zijn grootste passie. Wat niet wegneemt dat hij in alles wat hij doet veel plezier heeft. ‘Anders zou ik het niet allemaal kunnen behappen.’ Timons ouders vonden het mentalisme leuk maar drongen ook aan op een plan B. Dat werd de studie filosofie.

Multitalent

Muzikaal en ritmegevoel kan Timon zelf ook niet bepaald worden ontzegd: hij speelt saxofoon, ukulele en handpan. Hij kan zingen en deed gedurende de jaren in Duitsland aan wedstrijddansen. Toen hij na zijn middelbare school naar Nederland verhuisde, volgde hij de Paul van Vliet Academie voor kleinkunst in Scheveningen – vandaar de muziek en het cabareteske in zijn show - en een bachelor filosofie in Amsterdam. Inmiddels heeft Timon drie boeken uitgebracht waarvan een voor vakgenoten in het mentalisme. Dat was al op zijn zestiende. Een tweede boek betrof mentalisme voor een breed publiek en het derde, over hetzelfde onderwerp, is net uit in Duitsland. Geld verdient Timon met de shows en met het geven van seminars wereldwijd over de praktische toepassing van mentalisme in het dagelijks leven of in de bedrijfsomgeving: hoe kun je mensen lezen, een leugen herkennen en mensen beïnvloeden? En hoewel dat nu wegens tijdgebrek op een laag pitje staat, helpt Timon ook mensen, bijvoorbeeld om van hun angsten af te komen of te stoppen met roken.

Timon Krause

In de zomer afstuderen

Zijn we er dan? Nee, nog niet. Timon reist, sport, schrijft en leest ook graag. Hij houdt van fictie en boeken over filosofie, de menselijke geest en de ontwikkelingen in de neurologie en de psychologie. ‘Als ik op reis ga zit het meeste gewicht altijd in boeken.’

Zijn Leidse masterstudie filosofie heeft Timon noodgedwongen even stilgezet: ‘Ik dacht dat het wel kon, de shows en het studeren naast elkaar, maar dat bleek niet zo te zijn. Er zijn nu vijf mensen financieel afhankelijk van mij, het móést lukken. Maar in februari wil ik mijn studie weer oppakken en dan in de zomer afstuderen.’