Prijswinnaars facultaire onderwijsprijzen 2018 bekend
Blij en trots zijn de FSW studenten en de docent die met de facultaire onderwijsprijzen 2018 naar huis zijn gegaan na een zeer drukbezochte nieuwsjaarsreceptie. Benieuwd naar hun reactie?
Quirine Simons (Pedagogische Wetenschappen)
Quirine Simons kreeg de Master Scriptieprijs uitgereikt voor haar masterscriptie Onderwijswetenschappen ‘Neural correlates of validation during reading: Knowledge-based and text-based monitoring’. Het onderzoek voor deze scriptie deed ze in het in het Brain & Education Lab van het Instituut Pedagogische Wetenschappen en richt zich op de opbouw en het onderhoud van een mentale representatie bij het lezen van een tekst.
‘Ik heb 2 masterspecialisaties gedaan, Onderwijswetenschappen en Applied Neuroscience. Ik was gefascineerd door het brein en toen dit project voorbij kwam ben ik met mijn begeleidster Marloes van Moort gaan praten, die me vertelde dat het wel een pittig project zou gaan worden! Maar ik vond het onderwerp, en met name de verbinding tussen neuroscience en onderwijskunde waar ik naar op zoek was, zo interessant, dat ik de uitdaging aan ben gegaan.'
Nu werk ik bij PIT met kinderen die in de criminaliteit zitten of dreigen af te glijden, maar het lijkt me ook ontzettend leuk om verder onderzoek te doen naar mijn scriptieonderwerp en te promoveren. Maar eerst ga ik nu deze prijs vieren met Marlous, dat heb ik beloofd.’
Danna Oomen (Psychologie)
Danna Oomen ontving de Research Master Scriptieprijs voor haar scriptie ‘Training Inhibitory Control to Reduce Food Intake and Food Cue Sensitivity’. Ze studeerde afgelopen jaar af op de masterspecialisatie Clinical & Health van Psychologie. Het onderzoek hiervoor deed ze bij het prestigieuze Oxford Centre for Emotions and Affective Neuroscience in Engeland. Ze onderzocht het onderliggende mechanisme van voedsel-specifieke inhibitietraining om te achterhalen wat het betrouwbare effect van deze training op eetgedrag aandrijft. In lijn met voorgaand onderzoek ontdekte ze dat de training kan leiden tot verandering in eetgedrag.
‘Ik wist dat er in het lab van Prof. dr. Elaine Fox interessants onderzoek werd gedaan en heb daarom een mail naar hen gestuurd met de vraag of ik er stage mocht lopen. Ik heb daar meegeholpen aan verschillende onderzoeken en mocht uiteindelijk zelf kiezen over welk onderzoek ik mijn thesis zou schrijven. Het was erg leerzaam om full time aan het werk te zijn als onderzoeker. Nu ben ik promovendus aan de Universiteit Gent op een ander onderwerp; autisme. Een hele andere populatie maar ontzettend interessant.’
Pascal Haazebroek
Pascal Haazebroek (Psychologie) ontving de Casimir prijs 2018, de prijs voor beste docent. De docent wordt hoog gewaardeerd door studenten als een innovatieve inspirator, die gepassioneerd vertelt, studenten weet te betrekken en uit te dagen om kritisch te zijn en zorg draagt voor een goede integratie van theorie, praktijk, onderzoek en blik op loopbaanmogelijkheden na de universiteit. Hij ontwikkelde onder andere de app ‘Trivial Mind’, een populair spel onder de studenten waarbij ze met elkaar de strijd aan kunnen gaan over de kennis van de collegestof. Ook de innovatiedrift van Haazebroek om buiten de collegezaal om het onderwijs te blijven vernieuwen werd geroemd door de jury.
‘Ik ben blij verrast. Heel erg leuk om zo gewaardeerd te worden. Dat vind ik in de collegezaal al, als je reacties krijgt van studenten en ziet wat er gebeurd met wat je ze geeft. Ik probeer studenten altijd te laten zien dat ze al heel veel kunnen en ze zoveel mogelijk zelf te laten doen. Dat vertrouwen in hun eigen inzichten vind ik heel belangrijk, wij geven ze de gereedschappen. Binnen de universiteit krijg je als individuele docent niet voorgeschreven welke opdrachten je studenten moet geven. Deze ruimte gebruik ik graag om telkens weer op zoek te gaan naar iets nieuws. Dat is ook mijn valkuil, want dat kost tijd en niet alles gaat gelijk goed. Maar dat is 'part of the game', durf te experimenteren!’