Twee keer een uitreiking op omgekeerde constitutieborrel

Op de omgekeerde constitutieborrel in Plexus op 14 november, werd de Duurzaamheidsprijs uitgereikt aan roeivereniging Asopos. Daarnaast kreeg oud-assessor van de Plaatselijke Kamer van Verenigingen Jasper de Vries het eerste Leidse bestuurscertificaat.

De nieuwe traditie is dat het college van bestuur niet meer bij de vele verenigingen langs gaat om het glas te heffen op het nieuwe bestuur, maar dat het college de besturen allemaal tegelijk bij zich uitnodigt. Vandaar de benaming ‘omgekeerde constitutieborrel’. Dat gebeurt in Plexus waar het volstroomt met voornamelijk piekfijn in (mantel)pak gestoken student-bestuurders, thuis te brengen aan de hand van hun verengingsdas of ander kenmerkend onderdeel van hun outfit, zoals rode pumps.

Constitutieborrel 2018

Gedeeld initiatief

De nog iets jongere traditie is dat op deze borrel de Duurzaamheidsprijs wordt uitgereikt. Die gaat naar een vereniging die veel werk maakt van duurzaamheid. Verantwoordelijk voor de prijs zijn Green Keys, de studentenduurzaamheidsorganisatie, en het Leiden University Green Office, gerund studenten die werken aan een duurzame universiteit. De prijs ging naar roeivereniging Asopos. Hij werd uitgereikt door Hester Bijl, vicevoorzitter in het college van bestuur. Zij benadrukte dat de universiteit zelf duurzaamheid tot speerpunt heeft gemaakt en graag ziet dat studenten dat ook doen. Ontvangers van de prijs waren namens Asopos Wouter van Groeningen en Jarno Hagelen. Jarno is voorzitter van de Duurzamheidscommissie van Asopos. Helaas verdween hij ijlings uit beeld voor we hem om een reactie konden vragen. Niet om een biertje te gaan halen maar om te gaan trainen, zo wist collega-roeier Wouter te vertellen.

duurzaamheidsprijs 2018 asopos
De duurzaamheidsprijs ging naar Asopos. Vicerector Hester Bijl met Wouter van Groeningen (l) en Jarno Hagelen.

Glas en hard plastic

Wouter was vorig jaar voorzitter van de roeivereniging en aangezien toen het krediet voor de prijs werd opgebouwd, mocht hij hem mee in ontvangst nemen. Wat waren de verdiensten? ‘We hebben verlichting die automatisch aan- en uitgaat, we hebben een slimme meter, en we letten erop welke glazen we bij feesten en borrels gebruiken. Bij borrels is dat glas. Bij feesten is glas lastig dus dan gebruiken we glazen van hard in plaats van zacht plastic. Die zijn milieuvriendelijker.’ Hester Bijl refereerde in haar praatje aan energiebesparing door ongewild koud douchen, hoe zat dat precies? ‘We hebben daar inderdaad mee bespaard, maar dat was onbedoeld: onze boiler ging in het voorjaar stuk en er moest een nieuwe komen. Daar zijn zes weken overheen gegaan, vandaar.’

Uitbreiding

Er breekt nu een volgende fase aan want Asopos gaat op haar terrein aan het einde van de Willem de Zwijgerlaan uitbreiden: de ruimte voor indoortraining wordt vergroot. ‘Daar nemen we het duurzaamheidsaspect vanaf het begin in mee. Bij elke fase kijken we hoe we duurzaamheid kunnen realiseren.’ De reden voor de uitbreiding is dat meer dan eerst binnen wordt getraind. ‘In de winter is het natuurlijk koud maar daar komt bij dat door de verharding van kades de golfslag op steeds meer plaatsen heel sterk is. Voor de gemeente is de pleziervaart belangrijker dan wij, roeiers, maar wij hebben daar erg veel last van. Zeker als toch al fris is, is forse golfslag vervelend. Vandaar dat indoor trainen belangrijker is geworden.’

Eerste bestuurscertificaat Jasper de Vries
Jasper de Vries en Hester Bijl na de uitreiking van het eerste bestuurscertificaat.

Certificaat voor bestuursjaar

En toen volgde nog een uitreiking: Jasper de Vries kreeg een certificaat uitgereikt voor zijn bestuursjaar bij de Plaatselijke Kamer van Verenigingen (PKvV). Hester Bijl zei het, en het staat ook op het certificaat: de Universiteit Leiden ziet graag dat studenten méér doen dan alleen studeren en zich ook op andere manieren ontwikkelen. Een bestuursjaar is daar een uitstekende manier voor, en de universiteit gaat dat nu benadrukken met dat certificaat. Als aftrap daarvan kreeg Jasper het allereerste certificaat, alle andere student-bestuurders die vorig jaar een bestuursjaar deden, krijgen het thuisgestuurd. En van nu af aan krijgen álle door de universiteit financieel gecompenseerde bestuurders zo’n getuigschrift. Het initiatief komt van de PKvV, in het bijzonder van, inderdaad, Jasper de Vries.

Hulp aan Wageningen en Breda

Jasper was vorig jaar assessor Politiek bij de PKvV. Daar zijn 24 Leidse studentenverenigingen aangesloten, dat zijn er nogal wat. Jasper onderhield onder meer het contact met de Leidse Hogeschool en met de gemeente Leiden. De PKvV organiseert ook altijd het debat tussen de gemeentelijke partijen, voorafgaand aan de Gemeenteraadsverkiezingen. Verder is Jasper een aantal keren afgereisd naar Wageningen en Breda, waar het studentenleven in een groeifase verkeert. De PKvK helpt de studenten met de lange Leidse ervaring vooruit.

Onderaan de pagina staan nog enkele foto's.

Tekst: Corine Hendriks
Foto's: Sean van der Steen