LTA Onderwijsfestival: antwoorden en prikkelende vragen
‘Waarom moet een multiple choice-vraag altijd vier opties hebben? Floris van Blankenstein, toetsspecialist bij het ICLON, beantwoordde vragen van docenten op het Onderwijsfestival van de Leiden Teachers' Academy op 1 november. Kennis opdoen, kennis delen en netwerken, dat was de bedoeling.
De vraag van Van Blankenstein werd niet aan hem gesteld, hij wierp hem zelf op. En dat hoorde ook tot zijn taak, op 1 november. Zekerheden ter discussie stellen, ten dienste van de docenten. Van Blankenstein: ‘Het is moeilijk om een goede multiple choice-toets te maken. Vaak zijn twee van de vier opties al niet bar waarschijnlijk.'
Met een aantal andere specialisten zat Van Blankenstein paraat in het Ask me Anything-café, waar docenten de hele dag vragen konden voorleggen. De locatie van het LTA Onderwijsfestival was Plnt aan de Langegracht.
Parallelle activiteiten
Overal waren sessies aan de gang. Colleges, tweegesprekken, vraaggesprekken, doe-sessies. In de Elon Muskzaal vertelde Marjolein Versteeg (Geneeskunde) over de relatie tussen ontwikkelingsstoornissen en de hersenen. Arjaan Wit (Sociale Wetenschappen) deelde in PLNT-L zijn kennis over groepsdynamica en schrijver/denker Erwin Witteveen verhaalde in de Henry Fordzaal hoe de echte en de virtuele wereld zich zijn gaan mengen – neem Pokémon Go – en wat dat kan betekenen voor het onderwijs.
Design Lab
Een verdieping hoger, in PLNT S gaven medewerkers van de universiteit uitleg over de nieuwe onderwijsvisie van de universiteit, Learning@LeidenUniversity. Even verderop, in Reflect 1, was een Design Lab aan de gang: medewerkers van het Leiden Innovation Centre lieten zien welke rollen een podcast in het onderwijs kan spelen. Een deelnemer: ‘Je kunt studenten in plaats van een essay een podcast laten maken. Een deel van de studenten vindt dat geweldig en leeft zich er helemaal op uit. Mooi, want ze leren allerlei nieuwe vaardigheden door.’ De docent let toch vooral op de inhoud met hooguit een bonuspunt voor spektakel in de podcast, maar de student heeft er weer een vaardigheid bijgeleerd.'
Duo-voorzitter LTA
Sommige docenten lijken onderwijs te leven en te ademen. Een van hen is Chris de Kruif, momenteel samen met Marjo de Graauw (BioFarmaceutische Wetenschappen) duo-voorzitter van de Leiden Teachers’ Academy. De Kruif is opleidingsdirecteur bij de rechtenfaculteit en docent Staats- en bestuursrecht. Zij vond de plenaire paneldiscussie, waarbij ook vicerector Hester Bijl aanwezig was, een van de hoogtepunten van het festival. Het panel bestond uit de Erwin Witteveen, Babs van den Bergh, directeur van de VSNU en Christel Lutz, Teaching Fellow aan de Universiteit Utrecht. Moderator was Ton Liefaard, hoogleraar kinderrecht. Er ontstond een echt gesprek tussen het panel en de ruim honderd docenten in de zaal.
Discussie over drie stellingen
Dat gebeurde aan de hand van drie stellingen, op macro-, meso- en microniveau. Het macro-vergezicht is modulair, verpersoonlijkt onderwijs want de toekomst is Life Long Learning, dus ook onderwijs voor beroepen en functies die nog niet eens bestaan. Dat mondt op microniveau uit in méér nadruk op vaardigheden. Meso is: de richting waar de verandering vandaan komt. Vanuit de docenten zelf of van boven opgelegd, als gevolg van een veranderende omgeving? Docenten, zo was de communis opinio, zijn steeds bezig met kleine stappen in onderwijsvernieuwing; systeemveranderingen komen doorgaans 'van buiten', soms zelfs opgelegd, en daarom is samenwerking tussen alle lagen in de universiteit - van docenten tot management - onontbeerlijk.
Voor de recalcitrante blik was Erwin Witteveen, naast schrijver ook innovatiedeskundige en dwarsdenker, uitgenodigd. Hij gaf niet alleen een college maar was ook panellid bij de plenaire discussie. ‘Managers houden niet van vernieuwing, die houden van controle', was een van zijn oneliners.
Wat nemen de deelnemers mee van het festival
Helen Westgeest, Film- and Fotografiestudies
'Het viel me op dat er zoveel jonge docenten waren en dat verheugde me. Zelf heb ik handige tips gekregen over hoe om te gaan met grote werkgroepen: laat iedereen in stilte individueel nadenken en wat opschrijven over een vraag die je stelt. Je kunt studenten dan later vragen wat ze hebben opgeschreven zodat niet steeds dezelfde, mondige studenten aan het woord komen.’
Linda Holtman, iBio-Farmaceutische Wetenschappen
‘Zoveel docenten bij elkaar die willen investeren in het onderwijs… geweldig. Het onderzoek staat al zo vaak voorop.’
Roeland Dirks, docent celbiologie en winnaar van de LUS-prijs voor beste docent 2018
‘Ik ben naar Gertjan Boshuizen van FEZ geweest, die uitlegde hoe de geldstromen binnen de universiteit gaan en hoe bepaald wordt wat de faculteiten en instituten krijgen. Ik vond dat erg leerzaam. Bij Group Dynamics kwam onder meer de onderlinge beoordeling met een cijfer door studenten aan de orde. Dat gebeurt bij sommige faculteiten. Ik schrok een beetje toen ik hoorde hoe zwaar die onderlinge beoordeling meeweegt in het eindcijfer.’
Sema Cikgoz, derdejaars rechten
‘Ik vind het enorm belangrijk om met docenten in contact te zijn.’ Sema is sterk betrokken bij het onderwijs en is daarom vandaag ook in PLNT. Ze realiseert zich dat haar huidige docenten haar contacten van morgen zijn: het begin van een netwerk. Haar docent Chris de Kruif zei het bijna net zo, namelijk dat doceren ook het opbouwen van relaties is. En dat die relaties heel lang functioneel kunnen blijven. Sema: ‘Daar kan ik me helemaal in vinden.’
Frank Takes, docent Informatica
‘Deze dag toont aan dat de Universiteit Leiden enorm veel capabele mensen in dienst heeft die zich inzetten voor onderwijsinnovatie. Het hadden er nog veel meer kunnen zijn, maar lang niet iedereen gunt zich de tijd om, zoals vandaag, pas op de plaats te maken en te kijken naar wat je mogelijk kunt vernieuwen.’
Tekst: Corine Hendriks
Fotografie: Monique Shaw
Mail de redactie