Je uiterste best doen en de wereld een beetje beter maken

Meer dan 200 studenten voltooiden afgelopen jaar hun bachelor in combinatie met een driejarig honoursprogramma. Dat leverde op 15 november een record aantal certificaten op sinds de start van het Honours College, nu negen jaar geleden. Onder het genot van persoonlijke speeches namen de studenten hun welverdiende certificaat in ontvangst.

Vooral Ton Raap, de voorzitter van de examencommissie, keek erg uit naar de uitreiking. ‘Mijn werk is het vaststellen of uw zoon, dochter, vriend of vriendin voldoet aan de voorwaarden van het Honours College. Dat werk doe ik met groot plezier, maar het is nogal droog. Ik verheug me er daarom erg op om vandaag een gezicht te zien bij de digitale dossiers die ik zo goed ken. Reken maar dat ik mij dan bijna net zo trots voel als u.’

Uiterste best

Tijdens de speech van bestuurskunde- en rechtenstudent Martijn Gijsen, valt de Hooglandse kerk stil. Met een heel persoonlijke verhaal vertelt hij over zijn ervaringen tijden het Honours College. ‘Drie jaar geleden stond voor mij de tijd stil: mijn vader overleed. Ik deel graag wat lessen van hem, die voor mij enorm belangrijk zijn geweest.’

Honoursstudente Zeynep Egeli

‘Je kan niet meer doen dan je best’, luidt één van de lessen. ‘Het gaat niet om het resultaat, maar om de inspanning’, vertelt Martijn. ‘Als je ’s avonds je tanden staat te poetsen en bedenkt dat je die dag je best hebt gedaan om je doel te bereiken, dan mag je al trots op jezelf zijn, ongeacht of het doel behaald is of niet.’ Zo volbracht Martijn dan ook het Honours College, door elke dag zijn uiterste best te doen én uiteindelijk zijn doel te behalen.

'Ikigai'

De Turkse honoursstudente Zeynep Egeli koos voor het Honours College om haar Ikigai te vinden. ‘Ik wilde ontdekken wat ik leuk vind en waar ik goed in ben’, vertelt de studente International Studies. Haar Ikigai heeft Zeynep in de afgelopen drie jaar zeker gevonden: ‘Ik wil beschermen wat belangrijk voor mij is en de wereld een klein stukje beter maken.’ Dit lukt haar al aardig: het project over het behoud van cultureel erfgoed, waar zij tijdens een Bachelor Honours Class aan werkte, wordt nu daadwerkelijk in werking gesteld in Turkije!

Betrokken burgers

Vice-rector magnificus Hester Bijl sluit de uitreiking af. ‘Dit jaar ontvangt de grootste groep tot nu toe het honourscertificaat. Dat is een geweldig resultaat waar wij als universiteit enorm trots op zijn.’ Bijl benadrukt ook het belang van het Honours College: ‘De kennis, vaardigheden en inzichten die jullie hebben ontwikkeld, kunnen jullie inzetten bij het aangaan van de uitdagingen waar onze samenleving voor staat. De maatschappij heeft jullie, als academische professionals én betrokken burgers, hard nodig.’

(Tekst: Lotte Middendorp / Foto's: André van Haasteren)