AstroEDU in top-100 onderwijsinnovaties van HundrED
AstroEDU is een van de meest inspirerende onderwijsinnovaties ter wereld, aldus de experts van HundrED. Het is een plek voor het lager en voortgezet onderwijs om te leren en ontdekken, voor verandering en om astronomie en ruimtegerelateerde activiteiten te delen, en waar ze kunnen worden beoordeeld door professionals in het onderwijs en de wetenschap.
Innovatie, impact en opschalen
De non-profitorganisatie HundrED doet onderzoek naar inspirerende onderwijsvernieuwingen over de hele wereld. Jaarlijks stelt de organisatie een lijst op met de meest inspirerende 100 initiatieven. Deze moeten voldoen aan een aantal criteria: ze moeten innovatief zijn, impact hebben en op te schalen zijn. In de lijst van 2019 selecteerde HundrED astroEDU van IAU als een van de top-100-innovaties.
Ontdekken, bekijken, wijzigen en delen
AstroEDU is een open-access-platform dat de bekende peer-review-werkwijze van wetenschappelijke publicaties gebruikt om de kwaliteit, zichtbaarheid en toegankelijkheid van educatieve activiteiten te verbeteren. Dit online platform is een project van de International Astronomical Union IAU. Het is opgericht door de Sterrewacht van de Universiteit Leiden, nog altijd een van de officiƫle supporters van het platform. AstroEDU is een plek waar onderwijzers van het lager en voortgezet onderwijs kunnen leren en ontdekken, een plek voor verandering en om astronomie en ruimtegerelateerde activiteiten te delen, en waar ze kunnen worden beoordeeld door professionals in het onderwijs en de wetenschap.
Niet zomaar weer een online opslagplek
Saku Tuominen, CEO van HundrED: 'Verspreiding van innovaties zoals AstroEDU kan een gamechanger zijn voor het onderwijs, wereldwijd. We zullen zoveel mogelijk belanghebbenden, zoals scholen, docenten, studenten en organisaties, blijven aanmoedigen om mee te doen, om te werken aan een positieve toekomst.'
'Het is niet zomaar weer een online opslagplek voor educatieve bronnen, maar een mechanisme om hoogwaardige activiteiten op het gebied van astronomieonderwijs open-access te peer-reviewen en publiceren', aldus Michael Fitzgerald, hoofdredacteur van IAU astroEDU, Edith Cowan University. De peer-review omvat input van zowel een inhoudspecialist (wetenschapper) als een pedagogisch expert (onderwijzer). Hierdoor kunnen onderwijzers erop vertrouwen dat de activiteiten zowel wetenschappelijk actueel zijn als gericht zijn op de pedagogische en praktische realiteit van het klaslokaal.
Nieuwe onderwijsvideo's
Tegelijk met de bekendmakting van de verkiezing introduceert AstroEDU nieuwe educatieve video's die het onbekende universum uitleggen, met concepten als zwarte gaten, donkere materie en donkere energie. Twee van de astronomen in de video's zijn Leids hoogleraar Observationale kosmologie Henk Hoekstra en promovendus Maria Cristina Fortuna. De video's geven heldere uitleg ter ondersteuning van activiteiten in het lager en voortgezet onderwijs. Hoekstra: 'IAU AstroEDU is een uitstekend platform om de kloof tussen baanbrekend onderzoek en scholen te overbruggen. We hopen dat jonge mensen zich gaan bezighouden de moeilijkste mysteries van het universum op te lossen.' De video's en activiteiten zijn gratis beschikbaar op het astroEDU-platform. Zie ook: Leidse astronomen leggen het universum uit in onderwijsvideo's.
Beeld boven: IAU astroEDU/StudioNow