‘Ga de verbinding op het voortgezet onderwijs al aan’
‘Wij zijn één universiteit in twee steden met drie campussen’, aldus vice-rector Hester Bijl. Tijdens de decanenbijeenkomst op donderdag 27 september stond de Haagse vestiging centraal. Verschillende decanen van middelbare scholen uit Den Haag en omstreken, kwamen bijeen om van gedachten te wisselen.
Onder leiding van Hester Bijl en decaan Erwin Muller -verantwoordelijk voor de campus Den Haag- ging het onder andere over betere aansluiting op het voortgezet onderwijs, onderwijsinnovatie en samenwerking.
Multidisciplinaire opleidingen
De Haagse opleidingen van de universiteit zijn multidisciplinair. Muller: ‘Een goede keuze: er blijkt steeds meer vraag naar brede opleidingen. Ook brede masters, waar je later nog alle kanten mee op kunt.' Hester Bijl valt hem bij: ‘Wij dachten dat studenten wilden focussen op één richting in de masterfase maar daar zijn we inmiddels op teruggekomen.’
Vaardigheden van de toekomst
Binnen het huidige onderwijs is de ontwikkeling van juiste vaardigheden steeds belangrijker. Een goed voorbeeld is digital litracy. Bijl: 'Digitalisering heeft niet alleen effect op de maatschappij, maar ook op de manier van onderzoek doen en lesgeven. Hoe bereid je studenten voor op toekomstige vaardigheden, die wij zelf nog niet kennen?' Het voorbereiden kan al beginnen op het voortgezet onderwijs. Een van de schooldecanen: ‘De transitie van scholier naar student is groot. Het vraagt om een andere manier van denken en leren. Wanneer je bepaalde vaardigheden al bezit, maakt het de overgang makkelijker. Er komt tenslotte al zoveel op ze af, zo’n eerste studiejaar.’
De verbinding aangaan
Hoe kunnen we op een laagdrempelige manier de verbinding aangaan? Volgens de schooldecanen is hier voornamelijk behoefte aan: ‘Een eerstejaarsstudent die zijn of haar ervaringen komt delen op school. Daar hechten onze leerlingen heel veel waarde aan. Ook zijn er leerlingen die geen netwerk hebben om op terug te vallen of eerstegeneratiestudent zijn. Zij zouden bijvoorbeeld erg geholpen zijn met een student die hen wegwijs maakt, een buddy als het ware.' Er wordt vanuit de universiteit al het een en ander georganiseerd voor aankomende studenten, zoals een Wetenschaps Congres en een digitaal steunpunt. ‘Maar je moet eigenlijk letterlijk de drempel verlagen en scholieren langs laten komen en sfeer laten proeven zonder dat daar een heel programma omheen hangt,’ aldus de schooldecanen.
Den Haag: studentenstad
Erwin Muller wil van Den Haag graag een echte studentenstad maken. Muller: ‘Samen met gemeente Den Haag zijn we aan het kijken naar wat daar allemaal voor nodig is. Een studentenstad word je natuurlijk niet zomaar. Dit proces kan wel tien tot twintig jaar duren.’ Aan de aanwezige schooldecanen de oproep om hier ook over mee te denken, vanuit hun perspectief. Studente International Relations and Organisation voegt hieraan toe: ‘Den Haag is zeker up and coming als studentenstad.’ De stad mist volgens haar wellicht nog een corporale studentenvereniging, maar als pluspunt noemt zij dat er vaak veel leuke sprekers op de campus zijn. Belangrijke en interessante wereldburgers die Den Haag aan doen en hun werkzaamheden combineren met een lezing op de universiteit. ‘Zij komen dan langs omdat ze toch in de buurt zijn.’