Studenten worden consultant bij bedrijfsbezoek BearingPoint
Hoe is het om te werken in de adviesbranche? Vijfentwintig studenten van de bacheloropleiding Informatica & Economie bezochten adviesbureau BearingPoint, waar ze het bedrijfsmodel van een telecombedrijf innoveerden.
Voorbereiden op bezoek
Tyron Offerman is docent bij Informatica en Economie (I&E) en organiseert jaarlijks een bedrijfsbezoek voor het vak Oriëntatie Informatica & Economie. Naast docent is hij ook Senior Business Consultant bij BearingPoint. Ter voorbereiding op het bedrijfsbezoek kregen de studenten een gastcollege van collega David Bergsma, Senior Manager bij Bearingpoint. ‘Het college gaf me meer inzicht in de vele verschillende spelers in de telecomsector en hoe de verschillende lagen in de sector met elkaar verbonden zijn’, aldus I&E-student Renée Boot.
In de huid van een consultant
Na het gastcollege kropen de studenten in de huid van een consultant en bogen ze zich over het vraagstuk: Hoe kan een telecomprovider innovatie gebruiken om voorop te blijven lopen? Ze keken hiervoor hoe ze het bedrijfsmodel konden vernieuwen. Aan het begin van de dag pitchten studenten hun ideeën, die ze aan de hand van het gastcollege hadden voorbereid. De rest van de dag was gericht op invulling geven aan het nieuwe bedrijfsmodel, door het operationele model en het applicatielandschap van de organisatie vorm te geven. Met behulp van onder meer post-its, flipcharts en markers werkten de studententeams hun ideeën uit, die ze aan het eind van de dag presenteerden aan consultants en managers bij BearingPoint.
‘Beetje eng’
‘Bij BearingPoint leerden we onder andere het Business Model Canvas gebruiken (zie kader), waardoor de organisatie en het onderwerp “Integratie van IT en Business” een stuk gemakkelijker te begrijpen werden’, blikt Boot terug op het bedrijfsbezoek. ‘Het kan best ingewikkeld zijn om met dit soort modellen te werken. Maar door het model te visualiseren zoals we die dag deden, werd het veel leuker. We moesten ook presentaties geven, wat in het begin een beetje eng was. Maar het zorgde er wel voor dat we goed voorbereid waren op onze eindpresentatie.’
Het Business Model Canvas is een model voor strategisch management om een nieuw bedrijfsmodel te creëren of een bestaande in kaart te brengen.
Theorie in de praktijk
Offermans legt uit hoe nuttig het voor studenten is om op bezoek te gaan bij een bedrijf: ‘Als docent probeer ik altijd minstens één bedrijfsbezoek op te nemen in mijn cursussen. Deze bedrijfsbezoeken zijn geweldig voor de motivatie van studenten, ze vinden het echt leuk om de interne werking van organisaties te zien en een deel van de theorie in de praktijk te brengen. Een dergelijke ervaring biedt studenten een theoretische basis, maar laat ze daarnaast ook enkele beperkingen zien van de theorie wanneer deze in de praktijk wordt gebracht.’
Inzicht in drijfveren
Bergsma vult zijn collega aan en benadrukt het belang van de dag: ‘Als student of toekomstige consultant is het belangrijk om de drijvende factoren van zowel het bedrijf als de technologie te begrijpen. Het is essentieel om goed inzicht te hebben in de waardeketen, de bedrijfsmodellen van organisaties binnen die keten, de rol die technologieën spelen bij succesvol zijn en de capaciteiten die een organisatie moet bezitten.’
Headerfoto: Marc Bartels, Partner bij BearingPoint, heet de studenten welkom.