Expositie demonstreert grote belang van taalonderzoek

Van een videobril voor doven tot de bescherming van bedreigde talen. De nieuwe expositie van het Taalmuseum in de Oude UB toont aan hoe taalonderzoek bijdraagt aan maatschappelijke vraagstukken als gezondheidszorg of verdwijnende culturen. Van 14 september t/m 30 november.

‘Vaak wordt alleen aan bètawetenschappen gedacht als het gaat om vraagstukken als gezondheid of innovatie’, stelt Pepijn Reeser, projectdirecteur van het Taalmuseum. ‘Als Taalmuseum vragen we ons steeds af: zouden geesteswetenschappers zulke discussies kunnen verrijken, en zo ook de impact van hun onderzoek kunnen vergroten? Met die gedachte zijn we aan deze tentoonstelling begonnen.’

Videobril

Vragen rond identiteit, digitalisering, gezondheid en innovatie domineren het nieuws. Met de tweetalige expositie De zin van taal | Language for society laat Het Taalmuseum zien hoe taal- en cultuuronderzoek deze debatten kan verrijken. Zo toont de expositie een videobril voor doven, waaraan ook de Leidse neurolinguïst Niels Schiller meewerkte. In deze bijzondere bril zit een microfoon die spraak opvangt en omzet in tekst die op het glas van de bril gelezen kan worden.

Opsporing schizofrenie

Bij een test bleek dat doven met deze bril opeens wel 70 tot 85 procent konden volgen van de gesproken taal, terwijl dit zonder bril slechts 25 procent was. Een enorme verbetering dus. Taalonderzoekers dragen ook bij aan betere behandelingen voor vele andere aandoeningen, zo laat de expositie zien. Cognitieve taaltesten kunnen bijvoorbeeld helpen bij de vroege opsporing van ziekten als schizofrenie en Alzheimer.

Lanistrijder uit Papoea-Nieuw-Guinea

Bedreigde talen

De tentoonstelling toont kunstzinnige foto’s van fotograaf Thalia de Jong, die uiteenlopende maatschappelijke vraagstukken verbeeldde waar taalwetenschappers een bijdrage aan leveren. Ook zijn er prachtige foto’s van George Saad, die lanistrijders uit Papoea-Nieuw-Guinea fotografeerde en Indonesiërs die nog de verdwijnende taal Abui spreken. Leidse wetenschappers laten ter plaatse oudere sprekers honderden woorden uit het Abui vertalen zodat hun woordenschat bewaard blijft.

Meer weten?

Bezoekers van de expositie krijgen een gratis magazine mee, met artikelen en interviews over al die opmerkelijke taalonderzoeken.

Beeld: Thalia de Jong en George Saad

De expositie is tot stand gekomen in opdracht van de onderzoeksinstituten Leiden University Centre for Linguistics (LUCL) en Centre for the Arts in Society (LUCAS) van de Universiteit Leiden. Het Taalmuseum richt zich op het vergroten van de belangstelling voor en kennis over taal. Het museum is een initiatief vanuit de Leidse universiteit, gesteund door de Gemeente Leiden.

Kijk voor meer informatie op de website van het Taalmuseum.