Koninklijke onderscheidingen voor Hans van Rooijen en Niek Bavelaar

Twee gepensioneerden van de Universiteit Leiden hebben een koninklijke onderscheiding gekregen. Het zijn Hans van Rooijen, oud-directeur van het Universitair Sport Centrum en Niek Bavelaar, oud-portier en fotograaf.

Hans van Rooijen Koninklijke onderscheiding
Hans van Rooijen: Ridder in de Orde van Oranje-Nassau (© De Teyding)

Hans van Rooijen

Hans van Rooijen is benoemd tot tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Hij heeft zich zijn leven lang ingezet voor de Nederlandse studentensport. Vanuit zijn functie als directeur van het Universitair Sportcentrum Leiden was hij al vanaf 1985 betrokken bij Studentensport Nederland. Van Rooijen begeleidde als Chef de Mission ongeveer twintig jaar de Nederlandse studentendelegaties naar de Olympische spelen voor studenten, de Universiades. Ook in de voorbereiding speelde hij een grote rol o.a. door het onderhouden van de contacten met de sportbonden en NOC*NSF.

Van Rooijen was de continue factor gedurende vele bestuurswisselingen bij Studentensport Nederland, dat wordt bestuurd door studenten. Ook organiseerde hij de steeds terugkerende evenementen, zoals de 5-jaarlijkse lustra. Na zijn pensionering in 2002 bleef Van Rooijen als vrijwilliger het bestuur van Studentensport Nederland ondersteunen.

Niek Bavelaar Koninklijke onderscheiding
Niek Bavelaar: Lid in de Orde van Oranje-Nassau

Niek Bavelaar

Bavelaar is benoemd tot Lid in de Orde van Oranje–Nassau. Hij kwam als zeventienjarige als zeer hulpvaardig manusje-van-alles bij de Universiteit Leiden, bij de vakgroep Biologie. Hij promoveerde tot portier van het inmiddels door een woontoren vervangen Van der Klaauwlaboratorium aan de Sterrewachtlaan. Daarbij ontwikkelde hij zich tot een zeer verdienstelijk fotograaf. De kunst daarvan keek hij af bij de universitair fotografen. Bavelaar slaagde erin de overstap naar het digitale fototijdperk te maken; ook op dat punt leerde hij veel van zijn universitaire collega's.

Bavelaar fotografeerde de restauratie van het Academiegebouw en - uiteraard - de afbraak van het Van der Klaauwlaboratorium. Maar hij was er ook bij toen er op het terrein woningen voor in de plaats werden gebouwd. Verder volgde hij nauwgezet de restauratie van de Pieterskerk, vaste locatie voor de grote universitaire plechtigheden.

De self-made fotograaf breidde zijn werkterrein uit naar de stad: hij fotografeerde tientallen jaren de 3 Octoberviering en levert jaarlijks een belangrijke bijdrage aan de fotokalender van de Historische Vereniging Oud Leiden. Verdere voorzag hij de viering van 700 jaar Hooglandse Kerk rijkelijk van beeldmateriaal, zelf gemaakt en uit de archieven. Van diverse vrijwilligersorganisaties is hij de huisfotograaf.

Bavelaars archief is een ware schatkamer van beeldmateriaal die meer dan 100.000 beelden van de universiteit en de stad Leiden bevat. Zie ook www.NiekBavelaar i.h.b. de rubriek over de universiteit.