Investeringsfonds UNIIQ helpt ondernemers hun innovatie te realiseren

Ondernemers in Zuid-Holland kunnen een steuntje in de rug krijgen om hun innovatie sneller naar de markt te brengen. Ze kunnen een investering ontvangen uit UNIIQ, een investeringsfonds van 22 miljoen euro. De Universiteit Leiden draagt financieel bij aan dit fonds.

Op universiteiten, in medische centra en op hogescholen wordt dagelijks nieuwe kennis opgedaan. Jammer genoeg vindt die kennis lang niet altijd zijn weg naar de markt in de vorm van nieuwe producten of diensten, terwijl die potentie er vaak wel is. In sommige gevallen komt dat doordat ondernemers niet in staat zijn om financiering aan te trekken om hun concept te bewijzen.

Proof-of-concept

Om dit soort ondernemers een steuntje in de rug te geven, kunnen zij sinds 2016 een investering krijgen van UNIIQ. Dat investeringsfonds heeft maar liefst 22 miljoen euro beschikbaar voor Zuid-Hollandse start-ups die zich in de zogeheten proof-of-concept-fase bevinden. Met een investering van maximaal 300.000 euro kunnen deze beginnende bedrijven de risicovolle fase overbruggen tussen concept en uitvoering.

Katwijkse ziekte

Inmiddels hebben al verschillende bedrijven een investering van UNIIQ ontvangen, bijvoorbeeld:

• Het Leidse Amylon Therapeutics kreeg 300.000 euro voor de ontwikkeling van een medicijn tegen de Katwijkse Ziekte, een ongeneeslijke erfelijke aandoening die gekenmerkt wordt door hersenbloedingen.
  • Het Leidse biotechbedrijf Fibriant ontving een investering om zich te richten op de ontwikkeling en productie van recombinant fibrinogeen, een eiwit dat een belangrijke rol speelt bij bloedstolling, weefselherstel en natuurlijke afweer tegen infecties.
  • VarmX – een spin-off van het Leids Universitair Medisch Centrum – werkt mede dankzij UNIIQ aan een medicijn om bloedingen te voorkomen bij mensen die bloedverdunners gebruiken.
  • LeydenJar Technologies ontving zelfs 1,5 miljoen euro van gezamelijke parters voor hun revolutionair nieuwe batterijtechnologie.
  • Oceans of Energy ontving 300.000 euro voor de ontwikkeling van een drijvende zonnefarm op zee.

Het UNIIQ-fonds is opgericht door de Universiteit Leiden, Erasmus MC, TU Delft en de regionale ontwikkelingsmaatschappij InnovationQuarter. Universiteit Leiden investeert twee miljoen euro in het fonds. UNIIQ wordt mede mogelijk gemaakt door de Europese Unie, de provincie Zuid-Holland en de gemeenten Rotterdam, Den Haag en Leiden.

Afbeelding: Amylon Therapeutics ontving hun investering uit handen van de Leidse wethouder Robert Strijk.

Zelf startkapitaal aanvragen?

Ben je zelf een Zuid-Hollandse ondernemer en zoek je startkapitaal om je product op de markt te brengen? Wellicht kan UNIIQ je helpen. Neem contact op met Thijs van den Munckhof (investment manager) voor meer informatie.