Een klein bedrijfje met ‘full-access’
Het Leiden Leadership Programme (LLP) heeft dit jaar weer een aantal nieuwe partnerorganisaties verwelkomd, waaronder adviesbureau Moddix uit Leiden. Een groep studenten voert daar op dit moment hun praktijkopdracht uit, gecoacht door Daniël Fortuyn (Solutions Engineer bij Moddix). ‘Ook bij grote klanten gaan de studenten met ons mee. Dat is het voordeel van een klein bedrijf, daar kan je dat zelf beslissen.’
Fortuyn studeerde zelf Politicologie en Staats- en Bestuursrecht en nam als masterstudent deel aan het LLP. ‘Mijn praktijkopdracht heb ik toen in een groot bedrijf gedaan, waar ik niet overal toegang toe had’, legt Fortuyn uit. ‘Nu ik zelf bij een kleine organisatie werk, leek het me leuk om studenten de kans te geven daarin ervaring op te doen.’ Dat heeft geleid tot een partnerschap met het LLP, waarvan een aantal studenten op dit moment in het bedrijfje onderzoek doet.
Omgang met een klant
De studenten kregen van Moddix een op het oog simpele opdracht mee: loop met ons mee en kijk hoe we onze zwaktes in Unique Selling Points kunnen omzetten. ‘Dat betekende dus ook dat wij de studenten met ontevreden klanten moeten laten praten, daarin hebben we ze veel vrijheid gegeven.’ Door studenten mee te nemen naar afspraken en met klanten te laten praten, krijgen de studenten een goed beeld van de manier waarop Moddix functioneert. ‘Vaak bespreken we een afspraak ook voor, zodat ze weten waarom we op een bepaalde manier met een specifieke klant omgaan.’
Start up
Fortuyn draagt graag uit dat Moddix een startende organisatie is. ‘We willen uiteindelijk ook geen rapport van de studenten, maar een mooie pitch, zoals het een echte start up betaamt’, lacht hij. Een startend bedrijf heeft echter niet alleen maar voordelen, vindt Fortuyn. ‘Doordat wij binnen het bedrijf allemaal hetzelfde doel hebben, is het bij ons lastiger om tegenstelde belangen binnen de organisatie te zien.’ Grote bedrijven hebben vaak een ondernemingsraad die andere belangen heeft dan bijvoorbeeld het management. ‘Doordat wij dat niet hebben, is het bij ons lastiger om dat spanningsveld te ervaren.’
De kleine organisatie biedt verder vooral veel voordelen voor de studenten, aangezien ze bij Moddix full access hebben gekregen. ‘Onze klanten zijn heel positief over de studenten’, legt Fortuyn die keuze uit. ‘Daarnaast hangt er minder spanning rond studenten die een onderzoek doen, dan wanneer ik zelf met klanten over onze zwaktes zou moeten praten.’ Op die manier krijgt Moddix op een laagdrempelige manier inzicht in hun bedrijfsprocessen en leren de studenten een organisatie van binnenuit kennen.
Communicatie
Desgevraagd kijkt Fortuyn ook nog even terug op zijn eigen tijd bij het LLP. ‘Ik heb daar vooral geleerd hoe belangrijk zorgvuldige communicatie is en dat je goed voorbereid een gesprek in moet gaan.’ Dat hoopt hij de studenten ook te kunnen leren, maar hij richt zich toch vooral op de praktijkopdracht. ‘Ze waren meteen heel excited over de opdracht en vroegen me de hemd van het lijf’, zegt hij met een glimlach. ‘Daar kan ik dan ook weer van leren.’
(IJT)