'Als speechwriter moet je je ego thuislaten'
Hoe zit een speech eigenlijk in elkaar? Hoe belangrijk is lichaamstaal als je een ruimte toespreekt? En hoe schrijf je de perfecte speech? Huib Hudig, voormalig speechwriter voor Mark Rutte, gaf antwoord op al deze vragen tijdens de Honours Class ‘Rhetorical and Argumentative Strategies’.
Hudig begon zijn carrière eigenlijk in een heel andere richting; als advocaat in het bedrijfsleven. Daarna werkte hij een tijdje als beleidsmaker. 'Dat waren allebei niet heel creatieve beroepen', grinnikt hij. 'En daar was ik op een gegeven moment toch meer naar op zoek.' Toen de kans zich voordeed om speechschrijver te worden voor onder andere Rita Verdonk en Piet Hein Donner, nam hij deze met beide handen aan. In 2010 kwam de volgende uitdaging: speechschrijver worden voor Mark Rutte. Tegenwoordig werkt hij als speechcoach bij Speak to Inspire.
Van Chinastudies tot Psychologie
De Honours Class Rhetorical and Argumentative Strategies is een extracurriculair keuzevak. Dat het college een gemixt gezelschap is, bleek wel toen Hudig aan verschillende studenten vroeg wat ze studeerden en waarom ze dit vak volgden. Van Chinastudies tot Engeneering en tot Psychologie; allerlei disciplines waren aanwezig. Daaruit bleek wel dat de leer van retorica en argumentatie niet alleen voor talenstudies is weggelegd.
De perfecte speech
Wat volgens Hudig heel belangrijk is wanneer je als speechschrijver aan de slag gaat, is dat je een klik hebt met de persoon waarvoor je schrijft. 'Anders gaat het gewoon niet werken', zegt hij. En wat maakt iemand daarnaast nog een goede speechschrijver? Hudig noemde verschillende kenmerken, zoals dat een speechschrijver slim moet kunnen kiezen welke informatie hij gebruikt en dat hij heel creatief moet zijn. Maar het belangrijkste kenmerk van een goede speechschrijver, en daarmee ook van een goede speech, is volgens hem het oproepen van emotie. 'The highway to the heart and brain', noemt hij het. 'Als mensen zich betrokken voelen bij een speech en niet alleen maar informatie toegeworpen krijgen, dan komt het pas echt aan bij de mensen.'
Een goede speech moet er natuurlijk ook in slagen om de aandacht van de mensen erbij te houden. 'De standaardstructuur van een speech is eigenlijk dat je begint met een statement, daarna volgen een paar argumenten en dan een conclusie. Maar bij zo’n structuur zal de aandacht van het publiek waarschijnlijk wegvloeien en dát wil je niet.' Hoe kunnen we deze aandacht dan vasthouden? 'Zorg dat de argumentatie een persoonlijke relevantie bevat. Als het publiek het gevoel heeft dat het onderwerp direct op hen betrekking heeft, zullen ze eerder geneigd zijn naar je te luisteren.'
Op zoek naar nieuwe planeten
Tijdens het college kregen de studenten de opdracht om zelf een speech te schrijven, aan de hand van de tips en structuren die Hudig had uitgelegd. Een dappere student durfde aan het eind van de Class voor de zaal te staan, waar hij zijn medestudenten probeerde te overtuigen dat we op zoek moeten naar andere, leefbare planeten. Hudig gaf nog een belangrijke tip voor toekomstige speechschrijvers: 'Zoals speechschrijver Terry Edmunds zei: ‘As a speechwriter you need to leave your ego at the door’.'
(Tekst: Maxime Geervliet)
Meer weten over speeches of zelf aan de slag met het schrijven van een speech?
Huib Hudig schreef daarover het 'Het speechboekje: een inspirerende speech in 10 stappen'.