Verwonderpaspoort wint Museumeducatie Prijs 2017
Het Leidse project Verwonderpaspoort is de trotse winnaar van de Museumeducatie Prijs 2017. De Universiteit Leiden is met 4 partners betrokken bij dit project: Hortus botanicus Leiden, Junior Science Lab, Sterrewacht Leiden en Wetenschapsknooppunt Leiden.
Voor kinderen
Het Verwonderpaspoort is een project van Leidse musea en (onderwijs)instanties met als doel om natuur, wetenschap, technologie en duurzaamheid toegankelijk te maken voor kinderen. Het project nam het in de finale met succes op tegen Flip the Museum, van het Van Abbemuseum. De Museumeducatie Prijs wordt eens in de twee jaar uitgereikt door de Nederlandse Museumvereniging aan bijzondere samenwerkingsprojecten van musea en basisscholen. De prijswinnaar werd bekend gemaakt op 10 november tijdens de uitreiking van de Museumkids Awards in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.
Uitbreiding
Het prijzengeld ter waarde van 40.000 euro is bedoeld om het bekroonde educatieve programma verder te ontwikkelen en uit te breiden. Hoofd Educatieve ontwikkeling bij Naturalis en initiatiefnemer van het project Yuri Matteman: “We zijn het project in Leiden gestart en zien door deze samenwerking tussen binnen- en buitenschoolse leeromgevingen zoveel resultaat in enthousiasme en het spelenderwijs leren onder basisschoolleerlingen. We zijn ontzettend trots en blij met deze waardering en prijs. Het biedt de mogelijkheid om onze ambitie te realiseren en met uitbreiding in de regio van Leiden nog veel meer kinderen in hun nieuwsgierigheid naar natuur, wetenschap, technologie en duurzaamheid te stimuleren.”
Onderzoekend leren
Het Verwonderpaspoort bevordert het onderzoekend leren en stimuleert kinderen nieuwsgierig te zijn. Daadwerkelijk ervaren wordt in dit project gekoppeld aan een virtuele wereld. In de digitale Verwonderwereld kunnen kinderen online eilanden vrijspelen door activiteiten te volgen bij de deelnemende instellingen. Hoe meer activiteiten een kind volgt, hoe meer eilanden er in de Verwonderwereld vrijgespeeld worden en hoe meer een kind spelenderwijs leert. Dit kan onder schooltijd met de klas. Maar ook buiten schooltijd met de familie. Onderzoekend leren, met echt materiaal, in echte omgevingen en het stimuleren van nieuwsgierigheid zijn in dit project belangrijke waarden.
Deelnemende musea en (onderwijs)instanties van het Verwonderpaspoort
Naturalis, Rijksmuseum Boerhaave, Technolab, Hogeschool Leiden, Hortus botanicus Leiden, Junior Science Lab, Sterrewacht, Wetenschapsknooppunt Leiden, Gemeente Leiden, Naar Buiten!, Vereniging Leidse schooltuinen en het Bewaarde land.