Docenten in de spotlights: de Onderwijsprijsnominaties
Elk jaar nomineren studenten van de Faculteit Geesteswetenschappen hun favoriete docent voor de Onderwijsprijs Geesteswetenschappen. Traditiegetrouw zal de winnaar aan het begin van het onderwijsjaar bekend worden gemaakt. Wie zijn de genomineerden van 2017 en wat inspireert ze in hun onderwijs?
Dennis Bos
Doceert: Socialisme in de Nederlandse geschiedenis
Wanneer houdt Dennis Bos het meest van zijn docentschap? “Wanneer studenten zich aan het begin van een semester voor mijn vak aanmelden omdat ze ‘de punten nog nodig hebben’ en na twaalf weken de cursus afsluiten als geharnaste strijders tegen alle autoriteit en iedere vorm van uitbuiting en onderdrukking.”
Jeroen Brinkhuis
Doceert: Strategie in de minor Internationaal en intercultureel management
“Ik probeer de leerervaring van de student centraal te zetten. Flipped classroom [opdrachten uitvoeren buiten het traditionele leslokaal, red.] en opdrachten uitvoeren voor echte bedrijven zijn middelen die ik graag inzet. Ik daag de studenten uit om met deze middelen zelf een synthese te creëren tussen de academische stof en de praktijk. Ik ben trots als studenten aangeven dat ze na de minor anders naar de wereld zijn gaan kijken.”
Eric de Bruyn
Doceert: Media, Art Theory bij Film & Photographic Studies
“Vooral het intensieve contact met studenten in de kleine seminar groepen van het masteronderwijs geeft mij grote voldoening. De studenten in de internationale opleiding Film & Photographic Studies hebben vaak een zeer verschillende achtergrond en dit vergt soms een extra didactische inspanning, maar levert ook een groter dynamiek op binnen de groep. Mijn ambitie is om de studenten niet alleen een gedegen kennis van kunst- en mediatheorie mee te geven, maar ook wegwijs te maken binnen de professionele wereld van mediakunst.”
Frank Chouraqui
Doceert: Filosofie
“Vóór een college vraag ik mezelf altijf af: 'waarom vind ik dit onderwerp belangrijk?' en 'waarom zouden studenten dit onderwerp belangrijk moeten vinden?' De antwoorden op deze vragen kunnen verschillen per groep en per college en soms heb ik ze mis; maar ze bepalen hoe ik een les aanpak. Als deze aanpak werkt, komt de les tot leven.”
Andrew Gawthorpe
Doceert: Amerikaanse geschiedenis
“Het meest bevredigend aan lesgeven vind ik de ‘lightbulb moments’ van studenten. Wanneer ze zich de kracht van hun eigen kritische vermogens beseffen. Kennisoverdracht is een groot onderdeel van mijn colleges, maar het stimuleren van hun kritisch denkvermogen is minstens zo belangrijk. Als ik opmerkingen hoor of opdrachten lees waaruit dit vermogen blijkt, weet ik dat mijn studenten hun volle potentie benutten.”
Victor Gijsbers
Doceert: Filosofie
“Ik probeer de stof in mijn colleges levendig en vol enthousiasme te brengen en op die manier toegankelijk en aansprekend te maken. Daarnaast is het natuurlijk heel mooi op te merken dat je studenten aan het denken zet; dat ze bij je komen met vragen of ideeën die ze zelf bedacht hebben, maar niet bedacht zouden hebben als als jij ze niet de ingrediënten had aangereikt waarmee ze zelf aan de slag konden gaan.”
Olga van Marion
Doceert: Neerlandistiek
“Als de stof zich ervoor leent, stel ik vragen over de collegestof met behulp van bijvoorbeeld onderwijsspel Kahoot!, waardoor er een gezonde competitieve sfeer ontstaat. Ik geniet ervan om tijdens hoor- en werkcolleges een zekere spanning op te bouwen en te proberen die zo lang mogelijk vast te houden. Als studenten enthousiast meedenken en willen participeren in onderzoek, ben ik een gelukkig mens.”
De Onderwijsprijs Geesteswetenschappen
Goed onderwijs hoort bij de Universiteit Leiden. Om goed onderwijs te belonen en de belangrijke rol van de docent zichtbaar te maken, wordt jaarlijks de Facultaire Onderwijsprijs Geesteswetenschappen uitgereikt. Een docent wordt genomineerd door studenten en vervolgens beslist een jury wie de prijs in ontvangst mag nemen. De winnaar van 2017 wordt op 6 september tijdens de facultaire openingsceremonie bekendgemaakt.
Meer informatie over de onderwijsprijs