Happietaria haalt 63.000 euro op

Happietaria Leiden, het pop-uprestaurant voor het goede doel gerund door studenten, heeft het erg goed gedaan: twee keer zoveel geld als verwacht kan besteed worden aan het terugdringen van huiselijk geweld in Bolivia.

Streefbedrag: 30.000 euro

Het streefbedrag van Happietaria Leiden dat in februari drie weken open was, was 30.000 euro voor het anti-geweldproject in Bolivia. Afgelopen vrijdag werd duidelijk dat meer dan het dubbele, namelijk 63.000 euro, was verdiend.

Dank aan vrijwilligers en sponsoren

De laatste week zat het restaurant elke dag helemaal vol. In totaal hebben meer dan 2000 mensen in het restaurant gedineerd en stonden 130 vrijwilligers paraat. Er was bijna iedere dag live-muziek en de sfeer in het restaurant was erg goed. Er stonden vegetarische, vlees- en visgerechten op het menu en dagelijks werd een gerecht geserveerd dat gemaakt was van producten die de lokale supermarkt niet meer kon verkopen. Mede dankzij veel sponsoren heeft Happietaria Leiden zo'n groot bedrag kunnen ophalen.

Hulp en voorlichting in Bolivia

Het geld dat met het restaurant is verdiend, gaat naar een project van  hulporganisatie Tear. De partner van deze organisatie in Bolivia, Paz y Esperanza, werkt in de hoofdstad van het Zuid-Amerikaanse land en wil zowel huiselijk geweld voorkomen als slachtoffers van dergelijk geweld helpen. Op veel verschillende manieren probereert de organisatie in verschillende lagen van de samenleving het geweld bespreekbaar te maken en te voorkomen. Met het geld dat is opgehaald kunnen veel kinderen voorlichting over geweld krijgen, worden taboes doorbroken en krijgen slachtoffers van geweld en misbruik psychische hulp.

Blij en verrast

De organisatie van Happietaria Leiden is erg blij en verrast dat er zoveel geld is opgehaald en is dankbaar voor alle hulp, bezoekers en sponsoren die aan het succes hebben bijgedragen.