Willem Heiser krijgt carrièreprijs Psychometric Society

Willem Heiser krijgt de Psychometric Society Career Award for Lifetime Achievement. Emeritus hoogleraar psychologie Heiser, tevens hoogleraar Datatheorie bij het Mathematisch Instituut: 'Dit is een prijs van mijn vakgenoten, hier ben ik heel blij mee.’

Lid voor het leven

Heiser krijgt de prijs voor zijn gehele carrière. Daarvoor ontvangt hij een plaquette ter herinnering en een geldprijs van $500 tijdens de jaarlijkse International Meeting of the Psychometric Society (IMPS 2017) in Zurich in 2017. Daar is Heiser 'keynote speaker'. Van de Psychometric Society is hij nu gratis lid voor het leven.

Willem Heiser werd lid in 1974 van deze internationale Psychometric Society, die hij op vele manieren heeft gediend. Hij was onder meer president van 2003-2004 en hoofdredacteur van het belangrijkste tijdschrift Psychometrika, van 1995 tot 1999.

Heiser: 'Hier ben ik heel blij mee.'

'Een koninklijke onderscheiding vond ik al eervol. Daar was ik ook trots op. Maar deze prijs is voor mij nog belangrijker. Een erkenning van mijn eigen vakgenoten die hun collega naar wetenschappelijke waarde schatten.'

Nederlands-Belgische samenwerking in onderzoeksschool

De Nederlandse en Belgische psychometristen hebben al hun promovendi ondergebracht in de Interuniversitaire Onderzoeksschool voor Psychometrie en Sociometrie (IOPS), waarvan Heiser van 2006 tot 2014 wetenschappelijk directeur was. In 2013 diende hij een aanvraag in voor subsidie in het NWO Graduate Programme. Masterstudenten toegepaste statistiek kwamen vervolgens zelf aan zet om een kwart van de toegekende € 800.000 te verdienen.

(Foto banner: Willem Heiser op de eerste rij bij zijn afscheidssymposium ‘Best Practices in Statistical Data Analysis’, Academiegebouw, Klein Auditorium 2014.)

Psychometric Society

De Psychometric Society Career Award huldigt personen wiens publicaties, presentaties en professionele activiteiten gedurende een carrière een wijdverbreid positief effect hebben gehad op het gebied van psychometrie. De Psychometric Society werd opgericht in 1935 en is gewijd aan het bevorderen van de psychologie als kwantitatieve rationele wetenschap. Dit oorspronkelijke motto sierde eerder de omslag van Psychometrika.