Humans of Honours: Stefan Buijsman
Stefan Buijsman (21) is filosofiedoctor aan de Universiteit van Stockholm. 'Door Honours veranderde ik van studierichting.'
Hoe ben je in Zweden beland?
‘Ik kreeg tegen het eind van mijn master, die ik grotendeels in Nederland heb gevolgd, een baan aangeboden aan de universiteit van Stockholm. Op dit moment ben ik bezig met een onderzoek naar de manier waarop jonge kinderen begrip krijgen van wiskunde.’
Heb je nog andere werkzaamheden naast je baan?
‘Ik ben bezig met het schrijven van twee boeken, waarvan één voor kinderen. Ze gaan over de filosofie en het nut van wiskunde. Verder help ik een bedrijf dat onderwijsmethoden voor wiskunde ontwikkelt, en ik doe soms opdrachten als consultant.’
Wat vond je het leukste aan het Honours College?
‘Mijn coördinator, Jeroen van Rijen, zorgde ervoor dat we in de zomer van 2013 met de filosofiestudenten van Honours op studiereis konden naar Istanboel. We zijn het jaar daarna naar een conferentie in Antwerpen geweest. Het was erg leerzaam, en we werden meer hecht als groep.’
Wat heeft de Honours Academy je gebracht?
‘Naast mooie ervaringen in ieder geval dat ik van studierichting ben veranderd. Dat kwam vooral ook door de coördinator, Jeroen van Rijen dus. Hij zorgde ervoor dat ik tijdens mijn bachelor een vak op masterniveau over waarheidsvinding ging doen. Door hem kon ik ook een deel van mijn master volgen aan de universiteit van Montreal, Canada.’
Je bent op je vijftiende gaan studeren, en op je negentiende haalde je een masterdiploma. Mis je je studententijd?
‘Nee, ik heb vier goede jaren gehad. Nu is het klaar. Ik heb in Zweden leuke collega’s waar ik goed mee overweg kan. Ik denk dat mijn interesses ook grotendeels ergens anders liggen dan die van de meeste mensen van mijn leeftijd.’
Wat zou je studenten aanraden die ook als onderzoeker willen werken?
‘Zoek mensen op die je kunnen helpen. Ik heb twee goede begeleiders gehad die me heel intensief hebben ondersteund. Dat is erg belangrijk, want je alleen kom je er niet.’
Door Monica Preller