Vluchtelingenkinderen op bezoek bij Junior Science Lab
Engels, Nederlands, Tibetaans en Arabisch klinken door elkaar in de collegezaal in de Gorlaeus Laboratoria. Leerlingen van de Internationale Schakelklas uit Katwijk bezoeken op woensdag 26 oktober 2016 het Junior Science Lab. Mentor Corriene Haasnoot merkt dat de leerlingen deze middag worden geprikkeld: ‘Ze willen graag laten zien wat ze van scheikunde weten. Hierdoor worden ze nog gemotiveerder om de Nederlandse taal te leren.’
Ontstaan
Op 12 oktober 2016 kwam de eerste Internationale Schakelklas (ISK) langs bij het Junior Science Lab (JSL). De ISK is een school voor vluchtelingen en anderstaligen, die sinds mei 2016 bestaat. Het JSL laat leerlingen van zowel basis- als middelbare school kennis maken met scheikunde, natuurkunde en biologie. Een opzet die goed past bij het doel van de ISK om leerlingen te laten integreren. Om die reden benaderde de ISK hoogleraar Anorganische chemie Lies Bouwman voor een samenwerking.
Minicollege
Tijdens het bezoek aan het JSL krijgen de leerlingen een minicollege van Bouwman en mogen ze vervolgens zelf aan de slag in het lab. De leerlingen variëren van dertien tot zeventien jaar en komen onder andere uit Tibet, Polen, Afghanistan en Syrië. Aan de hand van het speelgoed K’nex legt Bouwman de essentie van scheikunde uit: ‘Net als bij K’nex bestaat alles om ons heen uit bouwstenen, de chemische elementen. Welke elementen kennen jullie?’ Nadat het stil blijft laat Bouwman een afbeelding van een gouden ketting zien. Plots beginnen de leerlingen elementen te roepen. Directeur van het JSL Mathieu Noteborn zegt: ‘Wat Lies Bouwman zo goed doet, is duidelijk maken dat je met de universele taal van de scheikunde elke taalbarrière kan omzeilen.’
Experimenten
Later op de middag voeren de leerlingen zelf experimenten uit in een van de laboratoria. Ze bepalen de zuurgraad van vloeistoffen met een kleurstof, bekijken onder de microscoop zetmeelkorrels die ze kleuren met jodium en maken driedimensionale oppervlakken met zeep. Zodra de eerste leerlingen bellen blazen, schieten de mobieltjes de broekzak uit voor een foto. Haasnoot is te spreken over de samenwerking. ‘Ik vind het een heel gaaf initiatief, en zeker ook een aanrader voor andere universiteiten.’
Helpende studentenhand
Masterstudent Bio-Farmaceutische Wetenschappen Hanin Al-Khakany is een van de helpende handen en werkt sinds dit studiejaar voor JSL. ‘Op deze manier kan ik iets goeds doen voor de maatschappij. Ik vind het leuk om leerlingen met verschillende achtergronden te helpen. En dat ik Arabisch spreek komt mooi uit bij dit initiatief.’
JSL slaat aan
Mathieu Noteborn, directeur van het JSL, legt uit dat de ISK in eerste instantie kwam proefdraaien. ‘Maar als je ziet hoe de leerlingen hier geprikkeld worden, dan is het wel duidelijk dat we dit blijven doen’, zegt Noteborn met een twinkeling in zijn ogen.