Studeren in hypermodern en traditioneel China
Steeds meer Leidse studenten volgen ook onderwijs in China. Twee studenten vertellen over hun zomercursus in China. ‘Ik begrijp nu beter uit wat voor land de Chinese studenten in Leiden komen.’
Een kijkje in de Chinese Silicon Valley
Op uitnodiging van de Chinese telecomgigant Huawei verbleef natuurkundestudent Joris Carmiggelt samen met drie andere Leidse studenten in de zomervakantie twee weken in China. In de eerste week volgden ze een cursus in Chinese taal - en cultuur in Beijing. Daarna kreeg de groep college en een praktijkopdracht op het hoofdkwartier van Huawei in Shenzen, de Chinese Silicon Valley.
Wat heb je geleerd?
‘Die twee weken voelden aan als twee maanden, omdat ik zoveel geleerd en gedaan heb. Ik leerde een netwerk te bouwen in een testomgeving. Daarnaast kregen we college over de nieuwste ontwikkelingen, zoals het internet der dingen waarbij allerlei gebruiksvoorwerpen zoals koelkasten via internet met elkaar communiceren. Ik weet niet nog niet of ik later in het bedrijfsleven wil werken, maar het is goed om te weten hoe het er bij een groot commercieel bedrijf aan toe gaat. Het tempo is hoog en iedereen werkt naar hetzelfde doel. In de wetenschap zijn onderzoekers vaak toch individueler bezig.’
Wat heeft je verrast?
‘De contrasten zijn zo groot: China heeft een bijzondere mix van hypermodern en heel traditioneel en arm. De ene dag dineerde ik in een hip restaurant in een wolkenkrabber op een draaiend plateau. Later in de week reisde ik op het platteland waar de tijd stil lijkt te staan. De mensen wonen in heel eenvoudige hutjes en ik kwam dagenlang geen mensen tegen die Engels spraken. Ik denk erover om Chinees te leren want het geeft een extra dimensie als je echt kunt praten met de gewone Chinezen. En ik wil vaker praten met de vele Chinese studenten hier in Leiden. Ik begrijp nu beter uit wat voor land ze komen.’
Mandarijn in de praktijk
Hosang Wu heeft net zijn bachelor Chinastudies op zak. Met zeven studenten uit Leiden volgde hij afgelopen juli het University Immersion Program aan de Sichuan University in Chengdu. Wu legt uit waarom hij even terugkeerde naar het land van zijn ouders.
Wat heb je geleerd?
‘Als kind ben ik meerdere malen in China geweest, om precies te zijn in Guangzhou. Deze zomercursus leek me daarom een mooie kans om in contact te komen met een ander deel van China. En ik kon het Mandarijn in praktijk te brengen, de taal die ik tijdens mijn opleiding geleerd heb. Het plaatselijke dialect Sichuanees verstond ik overigens niet, dat lijkt helemaal niet op het Mandarijn of het Kantonees. Sichuan University organiseerde bezoeken aan musea en culturele parken en we leerden over het archeologisch onderzoek dat de universiteit doet. Daarnaast kregen we bijvoorbeeld ook lessen over Chinese wijn en thee. Door al deze activiteiten ben ik ook vertrouwd geraakt met Chengdu.’
Wat heeft je verrast?
‘Chengdu blijkt een zeer moderne stad te zijn. Dat had ik in de eerste instantie niet verwacht. Het beeld van moderne urbanisatie is typisch iets voor steden in de oostelijke kustgebieden en niet kenmerkend voor het westen van China. Chengdu heeft hier het tegendeel bewezen. Daarnaast verbaast het me dat nieuwe technologieën soms veel sneller omarmd worden in China dan in Nederland. Studenten maken bijvoorbeeld massaal gebruik van Uber en Didi Chuxing, de Chinese variant, en betalen met de app Wechat, de Chinese Whatsapp. Er zijn dus verschillende snelheden waarin nieuwe technologieën worden geaccepteerd en toegepast in de maatschappij.’
Meer dan 20 Leidse studenten vanuit diverse faculteiten hebben deze zomer via een Chinees of Nederlands beursprogramma deelgenomen aan Summer Schools in China. Die werden georganiseerd door de Leidse partner-universiteiten Tsinghua University, Shandong University en Sichuan University en het Chinese bedrijf Huawei. Informatie over deze beursprogramma’s is te vinden op de FB-pagina Study-Abroad / Studeren in het Buitenland - Universiteit Leiden en op de website Studeren in het Buitenland.