Een spelletje doen voor de wetenschap
Een spelletje doen met haar publiek, het liefst met zoveel mogelijk volwassenen én kinderen. Dat wil Judi Mesman, hoogleraar Diversiteit in opvoeding en ontwikkeling in de Nacht van Kunst & Kennis.
Wat gaat u precies doen in de Nacht van Kunst en Kennis?
‘Ik ga een spelletje doen met mijn publiek, namelijk een speciale versie van het aloude Wie is het. Door dit te doen, leer ik er zelf ook van. Ik hoop dat er mensen van alle leeftijden komen. Het is bekend dat de strategieën om een spelletje te winnen met de leeftijd veranderen. Maar we weten nog lang niet voor alle leeftijden hoe het zit en of het geldt voor alle soorten spelletjes. In de Nacht van Kunst en Kennis wil ik daar meer over te weten komen. Na elke spelletjesronde leg ik in een kort college uit wat we gedaan hebben en waarom. Het is ook de bedoeling dat de deelnemers de resultaten krijgen. Ik wil vooral graag dat véél ouders hun kinderen meenemen naar deze activiteit!’
Wat is nieuw of verrassend aan uw onderzoek?
‘Het is intrigerend dat de strategie om een spelletje te winnen anders wordt en vooral hoe die strategieën dan veranderen. Zeker in een spelletje als Wie is het, dat gaat over het herkennen van mensen. Daar wil ik graag meer over weten.’
Van welke collega-wetenschapper zou u in de Nacht van Kunst & Kennis het college willen volgen?
‘Dat van Ionica Smeets, hoogleraar Wetenschapscommunicatie. Ik volg haar al sinds ze een van de Wiskundemeisjes was. Ik ben een van de vier Athena’s Angels die opkomen voor vrouwen in de wetenschap en Ionica zegt interessante dingen over gender. Ze kan out of the box denken en vliegt onderwerpen altijd vanuit hun maatschappelijk belang aan. Dat spreekt me aan. Ik heb haar nog niet in levende lijve ontmoet. Daar kan de Nacht van Kunst & Kennis verandering in brengen.’