Interview met alumnus Aljosja Mietus
Alumnus theologie en klavecinist Aljosja Mietus vertelt over zijn studiekeuze
De Academie der Kunsten is trots op ‘alumni’ als Aljosja Mietus. Aljosja studeerde theologie in Leiden, en meldde zich als klavecinist bij de Academie der Kunsten aan voor het Practicum Musicae, het programma waarin Leidse studenten professioneel muziekonderwijs kunnen genieten aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Inmiddels is hij afgestudeerd aan zowel de Leidse universiteit als aan het conservatorium en is zijn eerste cd, Inspiring Bach, een project met blokfluitist Thomas Triesschijn, uit. In de Volkskrant en het Nederlands Dagblad verschenen recensies, en Aljosja en Thomas waren onlangs te gast bij radioprogramma Het Klankcafé, op de Concertzender. Bij Lolapalooza, een zaakje in het Haagse Regentessekwartier, vertelt hij over zijn keuze voor Leiden.
Waarom ben je theologie gaan studeren?
'Ik had op het Barlaeus Gymnasium gezeten in Amsterdam en ik vond klassieke talen erg leuk, ik was een echte alfa. Het vakkenpakket bij theologie, met talen, filosofie, sociale wetenschappen, is eigenlijk waarom ik ervoor gekozen heb. Ik heb nooit de ambitie gehad om dominee te worden.
Ik heb voor Leiden gekozen omdat de studie theologie daar me het meest aansprak, meer dan aan de Vrije Universiteit en de Universiteit Utrecht bijvoorbeeld. Ik kwam er ook achter dat ze het Practicum Musicae hadden, en dat gaf helemaal de doorslag. Maar ik deed pas tijdens mijn eerste jaar in Leiden auditie voor het PM, en begon dus in mijn tweede jaar aan het PM-traject. Nog voordat ik in Leiden bij theologie afstudeerde ben ik, na twee jaar als PM'er, ingestroomd in de bacheloropleiding op het conservatorium.'
Hoe serieus was je met muziek bezig voordat je begon aan het PM?
'Ik was altijd al met muziek bezig, en heb na mijn eindexamen ook wel heel erg getwijfeld of ik niet meteen auditie zou doen voor het conservatorium. Voordat ik aan het PM begon studeerde ik zeker niet minder dan ik daarna ben gaan doen. Ik had ook gewoon nog privéles.'
Het PM was dus ook een enorme kostenbesparing?
'(Lacht) Ja, ook dat nog! De reden dat ik ervoor koos om PM te doen was natuurlijk de omgeving op het conservatorium waarin je terecht komt. Ik was toe aan een volgende muzikale stap en de docent bij wie ik ging studeren, Jacques Ogg, was fantastisch. Daarnaast heeft hij me eigenlijk meteen behandeld als een volwaardige student. Ik werd opgenomen in de groep, mocht deelnemen aan de voorspeelavonden en mee met de reisjes.
Zonder het PM had ik nooit mijn huidige muzikale niveau bereikt. De afdeling Oude Muziek op het conservatorium in Den Haag is misschien wel de grootste ter wereld, je kunt er elk denkbaar ensemble vormen. De mogelijkheden van een instituut als het Koninklijk Conservatorium zijn essentieel geweest voor mijn ontwikkeling in de kamermuziek.'
Speelt de theologie een rol in de muziek die je maakt?
'De verbinding tussen theologie en muziek is misschien aan de oppervlakte niet zo zichtbaar, maar ik heb door mijn Leidse studie zeker een wetenschappelijke houding meegekregen die zeer gewenst is in de oude muziek, waar veel bronnenonderzoek wordt verricht naar bijvoorbeeld historische instrumenten, partituren en traktaten. Mijn studie theologie heeft me absoluut ook als mens gevormd. Het was bij uitstek een studie die je breed opleidde. Ook bij het tot stand brengen van onze cd merkte ik, bijvoorbeeld bij het aanschrijven van fondsen of het schrijven van de teksten voor het cd-boekje, dat ik veel baat heb bij mijn academische achtergrond.'
In de uitzending van Het Klankcafé vertelt Aljosja meer over zijn muziek en zijn instrument. De opnames daarvan zijn inmiddels online te beluisteren en op YouTube te bekijken.
Foto (c) Sasha Ivantić